|
|
|
||
Last update: prof. Dr. phil. Pavel Himl (28.01.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Jan Potoček (18.01.2022)
Kurz je určen výhradně studujícím magisterských studijních programů Antropologická studia, OHSD a DMEK. |
|
||
Last update: prof. Dr. phil. Pavel Himl (28.01.2023)
Kurz má podobu přednášky a navazujícího, prakticky orientovaného semináře. |
|
||
Last update: prof. Dr. phil. Pavel Himl (16.04.2024)
1. Úvod, rozdělení prezentací (20. 2.) Historické zdroje mezi papírem a webem Pavel Himl, Jan Tuček (ed.), Texty k historickému prosemináři FHS UK, Praha 2015, s. 11-27.
2. (27. 2.) A. Sémantika starých textů - Mandát aneb Vládnutí žen; Pec na baby, in: Jaroslav Kolár (ed.), Frantové a grobiáni. Z mravokárných satir 16. věku v Čechách, Praha 1959, s. 122-131. B. Arlette Farge, The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013, s. 1-46. Wünschová
3. Archiv – princip, pojem a instituce (5. 3.) A. Jiří Záloha, Několik poznámek ke vzniku a k zásadám pořádacího systému velkostatkových fondů schwarzenberské provenience, Sborník archivních prací 26, 1976, s. 341-366. B. Arlette Farge, The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013, s. 47-78.
4. Archivní systém v ČR a v zahraničí (12. 3.) A. Ivo Pecháček, Karel Tříska (red.), Státní oblastní archiv v Třeboni. Průvodce po archivních fondech 3., Praha 1959, s. 73-81 https://ndk.cz/uuid/uuid:1a6ba7a0-bb0b-11ec-a10a-005056827e51 B. Arlette Farge, The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013, s. 79-113.
5. Historické zdroje mezi fakticitou a reprezentací; paleografie (19. 3.) A. Pavel Himl, Zrození vagabunda. Neusedlí lidé v Čechách v 17. a 18. století, Praha 2007, s. 141-150. B. Michel Foucault, Život lidí zlopověstných, in: týž, Myšlení vnějšku, Praha 2003, s. 127-152. Jordáková
6. Prameny, stopy, indicie (26. 3.) A. Carlo Ginzburg, Stopy. Kořeny indiciálního paradigmatu, Praha 2023. Tharp B. Cornelia Vismann, Files. Law and Media Technology, Stanford 2008, s. 102-122 (4. Governmental Practices).
7. Historie, paměť, paměťové instituce, legislativa a justice (2. 4.) A. Kamil Činátl, Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme, Praha 2014, s. 16-48. Borovičková B. Richard J. Evans, History, Memory, and the Law: The Historian as Expert Witness, History and Theory 41/3, 2002, s. 326-345. Evans
8. Medialita, skripturalita, psané a tištěné slovo, historické tisky a knihovny (9. 4.) A. Pavel Horák, Tisk jako historický pramen, in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 343-359. Ruferová B. Carlo Ginzburg, Checking the Evidence: The Judge and the Historian, Critical Inquiry 18, Autumn 1991, s. 79-92. Petrášková
9. Ikonologie a ikonografie, analýza obrazových pramenů (16. 4.) A. Erwin Panofsky, Ikonografie a ikonologie: Üvod do studia renesančního umění, in: Týž, Význam ve výtvarném umění, Praha 2013, s. 41-72. Edrová, Jílková B. Michael Baxandall, Obrazově vynucený význam. Sv. Antoninus, Fra Angelico a Zvěstování, in: Týž, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů, Praha 2019, s. 182-193. Šilpoch
10. Fotografie jako historický pramen (23. 4.) A. Filip Wittlich, Fotografie - přímý svědek?! Fotografický obraz a jeho význam pro historické poznání, Praha 2012, s. 124-152. Kohoutová, Baigazy B. Susan Sontagová, O fotografii, s. 9-29
11. Audiovizuální zdroje (30. 4.) A. Petr Koura, Film jako historický pramen, in: in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 404-420. Mayerová B. Michel de Certeau, Historiografická operace, in: Týž, Psaní dějin, Brno 2011, s. 61-114.
12. Kvantifikace a digital humanities (7. 5.) Jane Winters, Digital History, in: Debating New Approaches to History, ed. Marek Tamm, Peter Burke, London-New York 2020, s. 277-300. Kolembusová Jakub Grossmann, Štěpán Jurajda, Dlouhodobá dědictví osvobození Sudet Rudou a americkou armádou, Studie IDEA 7, 2022; https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_7_2022_Dlouhodoba_dedictvi/files/extfile/IDEA_Studie_7_2022_Dlouhodoba_dedictvi.pdf Johanna Drucker et al., Introduction to Digital Humanities. Concepts, Methods, and Tutorials for Students and Instructors, 2014; https://digital-humanities.phil.muni.cz/media/3352134/introductiontodigitalhumanities_textbook.pdf https://www.zfo-online.de/portal/zfo/article/view/11014/10911
13. Rektorský den (14. 5.)
* Povinná litaratura: Hroch, M. a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. Jenkins, K., Re-Thinking History, London, New York: Routledge, 1991. ISBN: 0-415-30443-1. Vismann, C., Files. Law and Media Technology, Stanford: Stanford University Press, 2008. ISBN: 978-0-8047-5151-3. * Doporučená litaratura: Foucault, M., Archeologie vědění, Praha: Herrmann & synové, 2002. ISBN: 80-239-0124-9. Steedman, C., Dust. The Archive and Cultural History, New Brunswick: Rutgers University Press 2002. ISBN: 978-0-8135-3047-5.
|
|
||
Last update: prof. Dr. phil. Pavel Himl (22.01.2021)
Podmínkou zakončení předmětu bude: 1) průběžná aktivní účast a diskuze společných textů (povoleny jsou tři neomluvené absence) 2) ústní prezentace jednoho textu k teorii a metodologii historické práce 3) závěrečná seminární práce v rozsahu minimálně 7 normostran se standardním vědeckým aparátem, analyzující pramenné pole/soubor pramenů k vybranému tématu |