|
|
|
||
Last update: Michael Beníšek, Ph.D. (05.02.2023)
Úvodní hodiny poskytují základní informace o indickém subkontinentu s ohledem na jejich relevanci pro studenty romistiky. Předmět je možné si zapsat opakovaně. |
|
||
Last update: Michael Beníšek, Ph.D. (21.02.2024)
Podmínkou zakončení předmětu je odevzdání dvou písemných referátů a složení písemného testu na konci semestru. První referát je stručným shrnutím jednoho zadaného textu a je hodnocen max. 10 body. Druhý referát je srovnáním dvou textů na podobné téma od dvou různých autorů a je hodnocen max. 30 body. Závěrečný test ověřuje znalosti látky probrané na přednáškách i zadané literatury a je hodnocen max. 60 body. Neodevzdání referátu nebo jeho odevzdání po stanoveném deadlinu se hodnotí 0 body. Výsledná známka se odvíjí od součtu všech bodů získaných za oba referáty a záverečný test a to následovně: 86 - 100 bodů: 1, 71 - 85 bodů: 2, 60 - 70 bodů: 3, 0 - 60 bodů: 4. |
|
||
Last update: Michael Beníšek, Ph.D. (13.04.2022)
Základní literatura k tématům přednášky Bakker, P. 2012. Romani genetic linguistics and genetics: Results, prospects and problems. Romani Studies 22.2: 91–111. Beníšek, M. 2020. The historical origins of Romani. In Matras Y., Tenser A.: The Palgrave Handbook of Romani Language and Linguistics. Cham, Palgrave Macmillan, Pp. 13-47 Hübschmannová, M. 1972. What can Sociology suggest about the origin of Roms. Archiv Orientální 40.1: 51–64. Matras, Yaron. 1999. Johann Rüdiger and the study of Romani in eighteenthcentury Germany. Journal of the Gypsy Lore Society, Fifth series, 9: 89–106. (česky: Matras, Yaron. 1999. Příspěvek k objasnění původu romštiny. Romani džaniben 3–4/1999, 80–121.) Matras, Y. 2004. The role of language in mystifying and demystifying Gypsy identity. In: Saul, N. & Tebbutt, S. (eds.) The role of the Romanies. Liverpool: Liverpool University Press. 2004: 53–78. Sampson, J. 1923. On the origin and early migrations of the Gypsies. Journal of the Gypsy Lore Society, Third Series, Vol. 2: 156–69. Turner, R.L. 1926. The position of Romani in Indo-Aryan. Journal of the Gypsy Lore Society, Third series, Vol. 5: 145–189.
Doporučená literatura: kulturně-historický úvod do vývoje indického subkontinentu Basham, A.L.: The Wonder that was India. Sidgwick & Jackson, London 1956 (popř. jiné vydání). Krása, M. a kol.: Indický subkontinent: zeměpisné a historické panoráma. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1980. (referenční příručka) Krása, M. a kol.: Indie a Indové od dávnověku k dnešku. Vyšehrad, Praha 1997. Miltner, V.: Indie má jméno Bhárat aneb úvod do historie bytí a vědomí indické společnosti. Panorama, Praha 1978. Misra, V.N. Prehistoric human colonization of India. Journal of Biosciences 26.4 (2001), str. 491–531. online Strnad, J. a kol.: Dějiny Indie. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2003 (zvláště do str. 327). Thapar, R.: The Penguin History of Early India. From the origins to AD 1300. Penguin Books, New Delhi 2002 (a jiná vydání). Zbavitel, D.: Otazníky starověké Indie. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1997. Zbavitel, D.: Starověká Indie. Panorama, Praha 1985. Zbavitel, D. a kol.: Bozi, bráhmani, lidé: čtyři tisíciletí hinduismu. ČSAV, Praha 1964.
|
|
||
Last update: Michael Beníšek, Ph.D. (22.02.2024)
Zkouška se skládá ze dvou referátů a závěrečného testu Vypracované referáty zasílejte vyučujícímu na email michael.benisek@ff.cuni.cz
1. Referát: shrnutí textu na 1 normostranu Student(ka) vypracuje shrnutí článku Y. Matrase vlastními slovy v rozsahu mezi 1 a 2 normostranami, tj. mezi 1800 a 3600 znaky. Ve svém textu student(ka) popíše, o čem článek je, a dále zmíní autorova východiska a nejdůležitější závěry. Matras, Yaron. 1999. Johann Rüdiger and the study of Romani in eighteenth century Germany. Journal of the Gypsy Lore Society, Fifth series, 9: 89–106. (česká verze: Matras, Yaron. 1999. Rüdigerův příspěvek k objasnění původu romštiny. Romano džaniben 6 (3): 80–102.) DEADLINE: 6. března 2024
2. Referát: srovnání dvou textů od dvou různých autorů Student(ka) vypracuje referát, ve kterém porovná dva články od dvou různých autorů na podobné téma. V referátu by mělo zaznít, z hlediska jakých východisek každý autor k danému tématu přistupuje, jaké používá metodologie a jestli lze mezi oběma texty a jejich argumentacemi najít nějaké společné prvky a v čem se naopak uchopení témat liší. Student(ka) se může zaměřit i na otázku, jestli lze u jednoho z autorů či obou vypozorovat pronikání nějakých stereotypů či dokonce předpojatostí. Nakonec je třeba v referátu srovnat i závěry obou textů, jestli docházejí ke stejným nebo odlišným závěrům a jestli se jejich závěry doplňují anebo naopak vylučují. Rozsah referátu není stanoven. Každý student obdrží jinou dvojici textů. DEADLINE: 15. května 2024
|
|
||
Last update: Michael Beníšek, Ph.D. (06.02.2023)
1. Indický subkontinent: geografické, kulturně-historické a lingvistické vymezení 2. Hypotézy o původu Romů do 18. století: egyptský původ (Borde, Vulcanius aj.), židovský původ (Wagenseil), lidové představy 3. Prvotní hypotézy o indickém původu (Büttner, ab Hortis) a vznik lingvistické romistiky na konci 18. století (Rüdiger, Grellmann, Marsden) 4. Studium romštiny v kontextu indoevropské srovnávací lingvistiky v 19. století (Pott, Miklošič) 5. Hledání romštině nejpříbuznějších jazyků: východoindická hypotéza (Grierson), dardská hypotéza (Miklošič) a prokázaní vztahu k centrálním indoárijským jazykům (Turner, Woolner) 6. Etymologická zkoumání romské etnonymie: řecká hypotéza o původu slova ROM (Sinclair) versus dómská hypotéza (Brockhaus, Grierson, Gilliath-Smith, Sampson, Turner aj.) 7. Indologické pohledy na původ Romů a hledání etnografických paralel mezi Romy a indickými kastami (Pischel, Brown, Vekerdi, Hübschmannová, Krasa aj.) 8. Historické přístupy k původu Romů, studium arabských pramenů a džátská hypotéza (de Goeje, Kenrick) 9. Glorifikace indického původu, prolínání akademických přístupů s aktivismem, rádžpútské hypotézy (Kochanowski, Rishi, Courtiade, Hancock) 10. Lingvistické pohledy na migraci mluvčích praromštiny z Indie do Evropy (Sampson, Hancock, Matras, Boretzky, Scala aj.) 11. Studium dalších neindických indoárijských populací; blízkovýchodní Dómové a kavkazští Lomové a hypotézy o jejich vztahu k Romům 12. Skeptici a popírači indického původu (Okely, Willems, Lucassen, Wexler) a přístupy současné sociální antropologie 13. Pohledy genetiky na původ Romů |