|
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
The aim of the subject is to expand knowledge of the diverse social aspects that lead to an understanding of the otherness of individuals in the past and present. Further to reflect changing conditions for common education with special regard to opinions on the otherness of the historical stage. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)
V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma MS Teams. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
JASPERS, K.: (1991) Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0244-6. MUŽÁKOVÁ, M. (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha : Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-72890-874-5. PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Prostor. ISBN80-7260-052-4. TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X. TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
1. General reflection of the relationship between society and individuals with disability or handicap. 2. Conception of an individuals with disability, a historical perspective, a reflection of social change and social context. 3. Attempts to periodize care for individuals with disability, socialization from a historical point of view. 4. The rise of education of individuals with disability, the process of integration and inclusion. 5. Development of institutionalized care and federal activity for the benefit of the individuals with disability. 6. Priorities in the work of františek čáda, josef zeman and their followers. 7. Totalitarian regimes and otherness. 8. Contemporary views on the perception of otherness. 9. Reflection of otherness in inclusive school. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Writing an essay on a subject related to the research interests of the participant and discussion over the basics of the essay and processing its conclusions. |