|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
Podrobnější seznámení s metodami výuky zoologie, novinkami v zoologii (nový pohled na taxonomii některých skupin), využitím chovů (zejména akvária) ve školní výuce, prací s odbornou literaturou (problematika determinace druhů), modelovými druhy ve výuce, rybami jako modelovou skupinou ve výuce zoologie a ekologie, významem a využitím zoologických zahrad, ekocenter a dalších zařízení pro exkurzní činnost. Zmíněna budou příkladová průřezová témata (např. bionika – inspirace přírodou, jedovatí a člověku nebezpeční živočichové) a vybrané kapitoly z ekologie, etologie a environmentalistiky.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (09.09.2022)
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. V případě zavedení nepřímé výuky půjde o samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.
Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.
Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.
Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.
Begon, M., Harper, J., Townsend, C.: Ekologie. Jedinci, populace, společenstva. Olomouc, Vydavatelství University Palackého, 1997.
Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc
Duvigneaud: Ekologická syntéza. Academia. Praha. 1988. 320 s.
Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.
Hadač E. 1967: Ekologické katastrofy. Horizont, Praha, 215 str.
Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha.
Kudrna a kol. 1988: Biosféra a lidstvo. Academia Praha, 532 str.
Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha
Míchal I.: Ekologická stabilita. Ministerstvo životního prostředí České republiky. 1992. 243 s..
Odum, E.: Základy ekologie. Praha, Academia, 1977.
Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s..
Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha
Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha
Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.
Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.
Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992.
Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.
Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika, Biologie-chemie-zeměpis |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. V případě zavedení nepřímé výuky půjde o samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.) |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
1/ Bionika - inspirace přírodou, využití ve výuce 2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu, využití ve výuce 3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou, využití ve výuce 4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie, využití ve výuce 5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu, využií ve výuce 6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského, využití ve výuce 7/ Příklady způsobů výuky zoologie, využití betradičních metod 8/Využití školního akvária ve výuce 9/ Zoologické exkurze a jejich využití ve výuce 10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce 11/ Vybrané kapitoly z ekologie a environmentalistiky a jejich výuka 12/ Vybrané kapitoly z etologie a jejich výuka |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
|