Last update: Jana Vojanová (03.10.2022)
1.3. 10. Úvodní informace ke kurzu – představení přednášejících
Výzkumy sociální struktury, stratifikace a mobility – Milan Tuček
Přehled metodiky rozsáhlých reprezentativních výzkumů sociální struktury a mobility 1967 –
2006. Půjde o klíčová empirická šetření, která ilustrují vývoj sociologického terénního
výzkumu před a po roce 1989 v ČR. Zmíněny budou i významné mezinárodní projekty (ISSP,
EVS).
2. 10. 10. - Milan Tuček
3. 17. 10. Výzkum volebních preferencí - Přemysl Čech
Přednáška nabídne vhled do přípravy volebních výzkumů. Zaměří se na aktuální volební
preference občanů České republiky a nabídne i vhled do trendů v preferencích od posledních
voleb do Poslanecké sněmovny.
4. 24.10. Pohled na českého spotřebitele (MML-TGI a na co se používá) – Linda Kostková
5. Představení unikátního, komplexního a dlouhodobého datového zdroje k analýze české
(slovenské) populace. Robustní výzkum s ročním vzorkem 15.000 respondentů umožňuje
nespočet vhledů na životní styl, hodnoty, spotřební i mediální chování. Ukázky příkladů
využití v praxi i praktické procvičení práce s výstupy.
6. 31.10. Mediální měny (PEM, MP, RP, NM, MML-TGI, adMeter), jejich metodika – Vladimír
Kožíšek
Představíme metodiku a její vývoj u nejrozsáhlejších (co do počtu respondentů) mediálních
výzkumů v ČR. Ukážeme si výsledky čtenosti tiskových médií a poslech rozhlasových stanic.
Řekneme si o procesech důležitých pro vznik a údržbu panelových výzkumů, především
pokud je panel určený pro mediální měření. Zamyslíme se nad možnostmi měření
sledovanosti Internetu.
7. 7.11. Plýtvání potravinami jako téma sociálně-vědního výzkumu Jarmila Pilecká
Kolik se vyhodí potravin a kde nejvíce? Jak lze k měření vyhazování potravin přistupovat?
Podíváme se na aktuální výzkumy v ČR a zahraničí na toto téma a shrneme si možné přístupy,
jejich limity a výstupy. Jedním z komunikovaných výzkumů bude i projekt RedPot, který se
zaměřuje na vyhazování potravin ve veřejném stravování.
8. 14. 11. Zelená transformace ekonomiky: Evropská zelená dohoda očima českých
zaměstnanců a zaměstnavatelů - Martina Veverková
Jak se čeští zaměstnanci staví k řešení klimatické změny? Znají principy Evropské zelené
dohody a podporují její cíle? A obávají se některých jejích důsledků? Jak se v postojích liší
různé skupiny zaměstnanců? Kdo a jak má v průběhu zelené transformace chránit práva a
zájmy zaměstnanců? A jak se k této problematice staví zaměstnavatelé? Tyto otázky jsme
zkoumali ve výzkumu pro Českomoravskou konferenci odborových svazů, jehož výsledky
během přednášky představíme. Prodiskutujeme také, jaké jsou jeho přednosti a limity.
9. 21.11. Postoje ke svobodě a nezávislosti médií – Jarmila Pilecká
Přednáška představí závěry mezinárodního výzkumu, zaměřeného na svobodu a nezávislost
médií, který byl realizován v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Podíváme
se nejen na postoje respondentů z jednotlivých zemí, ale i na srovnání napříč zkoumanými
lokalitami.
10. 28.11. Volební chování a politika – Ivan Cuker
Je česká společnost opravdu rozdělena na dva nesmiřitelné tábory? Jaký typ voličů v
současné době oslovují nejsilnější strany české politické scény? Lehké povídání o tom, co
všechno jsme schopni vyčíst z dat o volebním chování a politických názorech občanů České
republiky. Ukázka metod strojového učení na reálných studiích a rozbor jejich výsledků.
11. 5.12. Vliv masmédií na českou společnost – Josef Fišer
„Média nám neříkají, co si máme myslet, ale úspěšně nám vnucují, o čem máme přemýšlet.“
(Cohen, 1963). Přednáška se zaměří na uvedení studentů do jedné z klíčových teorií výzkumu
médií - Agenda-setting I. a II. stupně, která vymezuje interakci médií a veřejného mínění. Zde
jsou média chápána jako mechanismus, který má schopnost nastolovat veřejně důležitá
témata – tedy nastolovat agendu. Druhý stupeň teorie potom míří k vlivu na to, jak bude
příjemce o nastolených tématech přemýšlet. Přednáška se tematicky dotkne i témat jako je
priming a gatekeeping.
12. 12.12. Panelové dotazníkové šetření a měření mediální expozice respondentů ve volbách do
Poslanecké sněmovny – Jakub Mikulka
Cílem tohoto projektu bylo zkoumat stranickou soutěž a politickou komunikaci v průběhu
volební kampaně při sněmovních volbách v roce 2021 a jejich vliv na volební chování. Projekt
reflektuje rostoucí význam témat a stranických lídrů ve volební soutěži. Proto využívá teorii
vytěžení témat nejen k popisu soutěže mezi stranami, ale i jako jedno z možných vysvětlení
individuálního volebního chování. Zároveň se projekt zaměřuje na hodnocení schopností a
charakteristik lídrů a jednotlivých kandidátů. Měření mediální expozice umožní zkoumat
přímý vliv volební kampaně. Median na přednášce představí první zcela unikátní předběžné
výsledky projektu realizovaném na panelu crossmediálního měření adMeter, včetně vlivu
médií a předvolebních kampaní na výsledky voleb.
13. 19.12. Mediální plánování, optimalizace reklamních investic, SW nástroje – Richard Beneš
V přednášce se studenti seznámí s principy přípravy mediálních plánů a strategií, jakým
způsobem se v praxi využívají mediální měny pro plánování a optimalizaci vynaložených
investic do reklamních kampaní. Nedílnou součástí bude i praktická ukázka softwarových
nástrojů používaných v procesu plánování. Závěrem se blíže podíváme na aktuální trendy a
blízkou budoucnost v přípravě mediálních kampaní.