V letním semestru 23/24 se předmět nevyučuje.
fyziologie - zdravotnické právo - etika - komunikace - dovednost:
Předmět je postaven na dvou pilířích: simulační andragogice a kolegiálním vztahu učitel-student. Hlavním
zaměřením předmětu je lékařská fyziologie, tedy porozumění fungování lidského organismu v kontextu
medicínských priorit. Navazuje na simulační výuku 2. ročníku všeobecného lékařství, případně otvírá toto zorné
pole studentům jiných oborů, včetně nelékařských. Při řešení fyziologických simulací akcentuje problematiku
zdravotnického práva, etiky a komunikace, tedy staví pacienta do role subjektu, nikoliv objektu zdravotní péče.
Předmět je založen na společném hledání a přemýšlení, nikoliv jednosměrném předávání informací.
Aim of the course - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Znalost - lékařská fyziologie, zdravotnické právo
Měkká dovednost - etika, komunikace
Praktická dovednost - Dr. ABC, hodnocení stavu, fyzikální vyšetření, vybrané přístrojové monitorovací a léčebné metody
Syllabus - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Struktura výukové lekce:
Řešení komplexních simulačních úloh včetně debriefingu
Teoretický vstup
Tematická diskuse
Lékařská fyziologie:
Fyziologie centrální nervové soustavy
Fyziologie dýchání
Fyziologie krevního oběhu
Fyziologie vnitřního prostředí
Zdravotnické právo:
Zdravotní služby
Práva pacienta
Informovaný souhlas
Negativní revers
Mlčenlivost
Omezovací prostředky
Zdravotnická dokumentace
Etika:
Non maleficence (depersonalizace pacienta)
Beneficence (hledání dobra)
Autonomie (dignita pacienta)
Spravedlnost (újma pacienta)
Komunikace:
Pacient a příbuzní - zdravotnický pracovník
Zdravotnický pracovník - zdravotnický pracovník (předávání informací)
KITTNAR, O. Lékařská fyziologie. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2020. ISBN 978-80-247-1963-4.
FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013. ISBN 978-80-905651-0-4.
SENOR, D., SINGER, S. Start-up nation. The story of Israels economic miracle. Ed. 2. New York: Twelve, an imprint of grand central publishing, 2011. ISBN 978-0446541473.
Česko. Zákon č. 95/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu povolání lékařů a farmaceutů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2004. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-95
Česko. Zákon č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních. In: Sbírka zákonů České republiky. 2004. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96
Česko. Zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-372
Česko. Zákon č. 374/2011 Sb. o zdravotnické záchranné službě. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-374
Česko. Vyhláška č. 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55
Česko. Vyhláška č. 99/2012 Sb. o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb. In: Sbírka zákonů České republiky. 2012. Dostupné z:
Teaching methods - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Simulační výuka:
Simulace uměle navozuje pracovní nebo životní situace. Tyto situace oproti skutečnosti zjednodušuje, umožňuje situace fázovat. Umožňuje zkrátit reálný čas. Umožňuje také situaci v různých obměnách opakovat, tedy i zkoušet různá řešení a vidět důsledky rozhodnutí pro jednotlivá řešení, včetně důsledků fatálních (finančně, materiálně, právně, zdravotně). (PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, s. 213. ISBN 80-7178-772-8.)
Autenticita:
„Autenticita je jen tam, kde se samostatně myslí, tj. kde se nepřejímají již hotová schémata k utvoření názorů, postojů a interpretačních rámců, nýbrž kde se vytvářejí nové, vlastní interpretace a kde existuje snaha se jakémukoli schematismu vyhnout.“ (STROUHAL, M. Teorie výchovy. 1. vyd. Praha: Grada Publis., 2013, s. 108. ISBN 978-80-247-4212-0.).
Práce s chybou:
„Pokud došlo k chybám, je cílem debriefingu analyzovat kde došlo k chybě, proč k ní došlo a jak jí napříště předejít. Úkolem naopak není pranýřování někoho, kdo udělal chybu“. (FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013, s. 176. ISBN 978-80-905651-0-4.
Nácvik dovedností:
Pracovní dílna. Trénink jednotlivých nebo dílčích dovedností a postupů.
„Mnoho lidí se domnívá, že nic nemusí dělat nanečisto. Zásluhou zkoušek se lidé v noci, když je tma, všude vládne chaos, umějí postavit na správné místo a dělají to, co mají. Nacvičují se i zdánlivé triviálnosti. Takové věci se zdají být opravdu přímo elementární, přímo dětinské, ale i takové jednoduché úkony se umějí v dynamické situaci pořádně zkomplikovat.“ (WILLINK, J., BABIN, L. Krajní zodpovědnost. 1. vyd. Bratislava: Timy Partners, 2018, s. 295. ISBN 978-80-8199-003-8.)
Education plan -
Schedule by date
Day
Date
Description
Teacher
Files
Note
Hodnocení
Monday
23.10.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Monday
06.11.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Monday
13.11.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Monday
11.12.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
Monday
18.12.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
Rozpis datumový
Den
Datum
Popis
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
Pondělí
23.10.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pondělí
06.11.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pondělí
13.11.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pondělí
11.12.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy
Pondělí
18.12.2023
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Čas výuky: 14,30 h-17,00 h
Vyučující:
prof. MUDr. O. Kittnar, MBA
as. Mgr. A. Mejstřík, DiS.
MUC. K. Melounová
MUC. J. Gara
MUC. K. Füzy