Theoretical and practical acquisition of methodology and didactics of basic swimming training of all ages. Use of teaching methods in swimming, didactics of swimming, familiarization with conditions, organization, hygiene and safety, swimming instruction according to age and performance groups, use of swimming aids for training and extension of swimming skills (boards, pontoons, earthworms, pads, paws, fins etc.) .), game elements and activities.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)
Teoretické a praktické osvojení metodiky a didaktiky základního plaveckého výcviku všech věkových kategorií. Využití vyučovacích metod v plavání, didaktika plavání, seznámení s podmínkami, organizací, hygienou a bezpečností, výuka plavání podle věkových a výkonnostních skupin, používání plaveckých pomůcek k nácviku a rozšíření plaveckých dovedností (desky, pontony, žížaly, podložky,packy,ploutve a apod.), herní prvky a činnosti.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)
To acquire knowledge and experience at the level of swimming instructor in basic and advanced swimming training.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (14.10.2020)
Získat vědomosti a zkušenosti na úrovni instruktora plavání v oblasti základního a zdokonalovacího plaveckého výcviku,
Descriptors -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (30.09.2020)
If it is necessary to introduce a distance form of teaching, this teaching will take place online in a virtual environment on the Microsoft Teams platform in the form of lectures, consultations for lectures, presentations of student assignments, including their analysis and reflection on these tasks and discussions.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (14.10.2020)
V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice.
Link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9776
Literature -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)
Hoch, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983. Hofer, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: UK, 2003. Čechovská, I., Miler, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008. Čechovská, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada Publishing, 2007 Resch, J., Kutner, E. Jak se neutopit. (Učíme se hrou a vesele). Olomouc: Hanex,1995. Čechovská, I. Hochová, J. Plavecká výuka předškolních dětí. Metodický dopis ČÚV ČSTV. Praha: Sportpropag, 1989. 61 s. 13. Bělková, T. Didaktika plavecké výuky. Praha: Karolinum, 1994 Pokorná, J. Plavecké začátky. Těl. Vých. Sport Mlád., 2007, 73, 5, s. 19-22. Lewin, G. Slabikář malého plavce. Praha: Olympia, 1980 Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. et al (2017).Physical Education at Primary School - kpt.4.8 - Swimming.Prague: Karolinum. Hrabinec, J.et al.(2017).Physical Education at Primary School - kpt.2.5 - Swimming.Prague: Karolinum.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)
Hoch, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983. Hofer, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: UK, 2003. Čechovská, I., Miler, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008. Čechovská, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada Publishing, 2007 Resch, J., Kutner, E. Jak se neutopit. (Učíme se hrou a vesele). Olomouc: Hanex,1995. Čechovská, I. Hochová, J. Plavecká výuka předškolních dětí. Metodický dopis ČÚV ČSTV. Praha: Sportpropag, 1989. 61 s. 13. Bělková, T. Didaktika plavecké výuky. Praha: Karolinum, 1994 Pokorná, J. Plavecké začátky. Těl. Vých. Sport Mlád., 2007, 73, 5, s. 19-22. Lewin, G. Slabikář malého plavce. Praha: Olympia, 1980 Dvořáková, H.,Engelthalerová, Z. a kol.(2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy - kpt. 4.8 - Plavání. Praha: Karolinum. Hrabinec,J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy - kpt.2.5 - Plavání. Praha: Karolinum.
Requirements to the exam -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)
Swimming topics:
1) Importance, tasks and goals of swimming 2) History of swimming - world development, swimming in the Czech Republic 3) Biomechanics of swimming 4) Stages of swimming training - didactic aspects of teaching, teaching methods, organizational forms, use of games in swimming lessons, safety aspects in teaching, swimming aids, swimming movements and skills 5) Influence of swimming training on the development of individual key competencies 6) Movement skills and their development in swimming 7) Sport swimming - swimming performance, psychological preparation, organization and management of swimming training, selection of talents 8) Framework educational program, school education program - swimming lessons (competences, expected outcomes, curriculum)
Students have three attempts to end the subject.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)
Tematické okruhy ke zkoušce z plavání:
1)Význam, úkoly a cíle plavání
2)Historie plavání – světový vývoj, plavání na území ČR
3)Biomechanika plavání
4)Etapy plavecké přípravy- didaktické aspekty výuky, metody výuky, organizační formy, využití her v plavecké výuce, bezpečnostní hlediska při výuce, plavecké pomůcky, nácvik plaveckých pohybů a dovedností
5)Vliv plaveckého výcviku na rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí
6)Pohybové schopnosti a jejich rozvoj v plavání
7)Sportovní plavání – plavecký výkon, psychologická příprava, organizace a řízení plaveckého tréninku, výběr talentů
8)Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program – plavecké výuky (kompetence, očekávané výstupy, učivo)
Studenti mají tři pokusy k ukončení předmětu.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (10.09.2017)
An overview of the historical development of teaching methods in swimming. Swimming Didactics - Basic training and advanced swimming training. Swimming instruction is addressed by age and performance groups.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)
Přehled historického vývoje vyučovacích metod v plavání. Didaktika plavání - základní výcvik a zdokonalovací plavecký výcvik. Výuka plavání je řešena dle věkových a výkonnostních skupin.
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)
The granting of credit is conditioned by submission of prepared preparations for teaching children of all performance levels in basic swimming training.Exam - theoretical knowledge knowledge.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (30.09.2020)
Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním vypracovaných příprav na výuku dětí všech výkonnostních úrovní v základním plaveckém výcviku . Zkouška - teoretické vědomostní znalosti.
Cíl a obsah předmětu, stejně jako požadavky na ukončení předmětu, zůstávají i v distanční výuce nezměněné, mění se pouze forma výuky.