Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (15.02.2024)
The excursion includes a visit to selected exhibitions / expositions, designed into a reference unit, accompanied by a professional intertextual explanation. The excursion program is compiled on the basis of the current offer of domestic and international galleries. It deepens students' knowledge and skills in the field of gallery education and the history of art culture. It prepares for further pedagogical activities at the school, gallery and other educational facilities. The excursion envisages the active involvement of the student as a critical reflective spectator. The aim of the course is to create a reflective component of the portfolio, based on photographs taken in the exhibition, which serves the student for further use in the subjects of study and in writing the student's final thesis. Photographs can become a basis for preparation for the state final examination (SZZ).
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (15.02.2024)
Exkurze je zaměřená na studijní zájezd na výstavy v ČR, Vídni či na Bienále současného umění v Benátkách. Zkušenosti z výstav jsou pro studenty katedry – především vzhledem k jejich zásadní důležitosti jak z hlediska studia, tak i jejich budoucí praxe učitelek a učitelů výtvarné výchovy – naprosto nezbytné.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je doplnit teoreticky zaměřené přednášky a semináře předmětů Základy výtvarné kultury pro bakalářské studium nezbytnou praxi monografických, skupinových či teoretických výstav a přehlídek umění.
Cílem předmětu je vytvořit reflektující složku portfolia, podloženou fotografiemi pořízenými v expozici, která slouží studentovi k dalšímu využití v předmětech studia i při psaní závěrečných prací studenta. Fotografie se mohou stát podkladem k přípravě na SZZ.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (15.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 13,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 2
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (15.02.2024)
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. Dostupné na KVV PedF UK DANIEL, L. (2008) Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2000-4. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 1 a 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) BERGER, J.(2016) Způsoby vidění, Praha: Labyrint MITCHELL, W.J.T. (2017)Teorie obrazu, Praha: Karolinum MIRZOEFF,N. (2019) Jak vidět svět, Praha: Artmap 2019 ŘÍHOVÁ, K., & BLÁHA, L. (2017) Umělecké dílo a dětský divák. Výtvarná výchova, 57 (3–4), 72–80. ŘÍHOVÁ, K. (2018) Proces interpretace uměleckého díla dětským divákem. Výtvarná výchova 3–4, (58) ŘÍHOVÁ, K. (2018) Co potřebují obrazy? Recenze Výtvarná výchova 3–4, (58) 2018. s.70-75
Katalogy minulých ročníků Benátského bienále a dalších významných přehlídek
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (15.02.2024)
Odevzdání vizuální eseje (reflexe konkrétního díla, projektu či výstavy navštívených v rámci exkurze) v rozsah cca 5-10 fotografií / kreseb s anotací v rozsahu 900 znaků.