Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Canisterapie v širším slova smyslu (zoorehabilitace, canisasistence, canisaktivizace a canisrehabilitace). Výuka bude probíhat s co-terapeuty (psy), popř. za pomoci dalších živvočichů. Canisterapie je metoda psychosociálního či fyziorehabilitačního působení na potřebné osoby prostřednictvím speciálně vedeného a vycvičeného psa (rozuměj psa či feny). Přičemž je dokázán její pozitivní vliv na duševní, motorické a sociálně integrační stránky člověka. Kontakt se psem mj. mírní stres, je účinnou pomocí pro osoby trpící depresí či psychickými poruchami nebo pro osoby v postraumatickém stavu. Uplatňuje se jako pomocná psychoterapeutická metoda při řešení různých situací.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Cílem předmětu je seznámit se s teorií i praxí canisterapie. A také se naučit plánovat a realizovat a hodnotit vlastní programy / rehabilitace/ terapie za pomoci psa či jiných zvířat.
Literature - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Studijní materiály:
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Zooasistence v pedagogické praxi. [Zooasistance in process of education.] Envigogika. 2009, roč. 4, č. 3, s. 1-10. Dostupné na WWW: <http://envigogika.cuni.cz/>. ISSN 1802-3061.
Galajdová, Galajdová: Canisterapie. 2007.
Galajdová, Galajdová: Pes lékařem lidské duše 1999
Teaching methods - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Výuka bude probíhat interaktivně. Teorie bude doprovázena ukázkami. Výuka bude probíhat za přítomnosti koasistentů -psů, popř. i jiných zvířat. Studenti budou vytvářet vlastní lekce za pomoci vlastního psa (či jiného živočicha).
Syllabus - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Přednáška (4 hod)
Úvod
Terminologie
Teoretické seznámení se zooasistencí (popř. zooterapiemi), přehledové studie. literatura.
Nové trendy v pedagogické praxi - výsledky studia zahraniční literatury a vlastního výzkumu
Dobré příklady z praxe - představení konkrétních zkušeností mnoha různých pedagogů (učitelů MŠ, ZŠ, družinářek, spec. pedagogů a také dobrovolníků v nemocnici)
Zooasistence a civilizační problémy.
Jak vytvořit, naplánovat a evaluovat vlastní program.