Classes are divided into four thematic blocks:
1. Central motor impairments within special education - appearance, etiology, symptomatology, classification, communication,
educational aspects [Cerebral palsy, clinical symptoms, classification, psychosocial impacts and educational aspects]
2. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis,
craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance,
symptomatology, types, pursuing and recording]
3. Severe physical impairment - communication, facilitation [origin and development of severe and multiple impairment, basal
stimulation, activation, handling]
4. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes
mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill
member, health disadvantage at school]
Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2010)
1. Těžké tělesné postižení - komunikace, facilitace ( vznik a definice těžkého tělesného postižení, bazální
stimulace v práci somatopedů, progresivní invalidizující onemocnění)
2. Vrozené vývojové vady - incidence, faktory vzniku, psychosociální aspekty
( craniosynostózy,craniostenózy, deficity končetin, anomálie neurální trubice,VVV vnitřních orgánů -
výskyt,symptomatologie, typy VKV, sledování a evidence VVV)
3. Spec.pedagogická práce s klienty po poranění mozku, (rehabilitace, práce s rodinou, apalický stav, edukační důsledky).
4. Zdravotní znevýhodnění v SPPG- typologie funkčních poruch a jejich psychosociálních důsledků ( epilepsie, diabetes
mellitus,roztroušená skleroza, záchvatové stavy jiné etiologie, bolest, dietetická opatření, režimová opatření, rodina s
nemocným členem, zdravotní znevýhodnění ve škole)
Literature - Czech
Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (19.06.2010)
DUNOVSKÝ,J. Sociální pediatrie. Praha: GradaPublishing, 1999.