|
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
The primary objective of the course is to introduce students to contemporary educational theory, to familiarize them with the basic terminology and structure of pedagogy. Students should perceive general pedagogy as an indispensable scientific discipline whose knowledge forms the basis for further study and practice in the field of education. The secondary aim is to unravel the complexities of education in the context of today's society and to highlight the need for a transdisciplinary and systemic view of the phenomenon of education. The tertiary aim is to explore with students how educators and educatees can successfully cope with the demands placed on them in the field of education by contemporary schools and society. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 008. MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha: SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK v Praze, 1996. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2005. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. Praha: UK PedF, 2007. WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ZVÍROTSKÝ, M. Sebevýchova v interdisciplinární perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
Defense of the worked out assignments and studied professional literature. The PhD student will study one publication (book, scripts) on general pedagogy and one publication (book, scripts) on the issue of authority in education. The examination will take the form of a debate on the tasks and studied professional literature. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
* philosophical, biological, psychological, sociological and pedagogical aspects of education, * social determination of education, * moral development and moral education, * authority in education, * education as a specific case of manipulation, * education and self-education. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
The condition for successful finishing of the course is active participation in the course, the development of the assigned tasks, discussion of the assignments and the studied literature related to the given issue. |