Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (10.02.2021)
Požadavky na letní semestr 2021
2-3 krátké písemné práce (max 3 stránky) k tématickým celkům podle vlastního výběru postupně zasílané (zpětná vazba)
Individuální konzultace a dotazy průběžně mailem
eva.opravilova@pedf.cuni.cz
doc.eva.opravilova@gmail.com
1. PROMĚNY OBRAZU DĚTSTVÍ A DÍTĚTE
Vývoj postoje společnosti k dětství a názory na výchovu dítěte raného věku.
Přezíravost, lhostejnost. První uznání a zviditelnění.(Iniciace a rituály).
Humanistický přístup. Romantismus. Kult dítěte. Reformní hnutí a "století dtěte"
Náměty
Charakterizujte přístup k dítěti a jeho výchovu v některém historickém
období vývoje společnosti.
Rozeberte následující výrok a zkuste odhadnout kdy a kdo ho vyslovil.
"Děti nemají ani duševní činnost ani zřetelné tělesné tvary, které by je činily hodnými lásky" .
Zjistěte k čemu sloužil povijan.
Doporučená literatura (vybrané kapitoly)
Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství.Historická ústav AV ČR 2019
Lenderová,M. Rýdl,K. Radostné dětství? Dítě v Čechách v devatenáctém století. Paseka 2006
Opravilová,E.Uhlířová,J. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I.-III.Pedf.UK 2010-13
2. VÝVOJ DÍTĚTE DO TŘÍ LET
Osobnostní a sociální vývoj. Psychomotorický vývoj. Specifika raného vývoje. Tělesný a pohybový vývoj. Kognitivní vývoj. Emocionální vývoj. Socializace. Vývoj myšlení a řeči.
Zájmy a potřeby.
Náměty
Charakterizujte některou z oblastí vývoje dítěte do tří let a uveďte možnosti přirozené
stimulace a podpory dítěte v této oblasti.
Pokud budete mít příležitost, proveďte a popište pozorování konkrétního dítěte. Sledujte jeho projev a srovnejte úroveň vývoje s hodnotami, uváděnými v literatuře.
Zjistěte jaké vlastnosti mají mít hračky a herní materiály určené dětem od 0 do 3let. Vyberte a charakterizujte hračku, která optimálně respektuje vývojové potřeby i zájem dítěte. (Nebo která je naopak nevhodná ).
Doporučená literatura
Allen,K.E.,Marotz,L.R.Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8let. Portál 2002
Brierly,J.K. 7 prvních let života rozhoduje ; nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte. Portál 1996
Gregora,M,Kropáčková,J. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let .Grada 2016
Gregora,M. Vývoj dítěte do jednoho roku. Jak to vidí lékař a jak táta.Grada 2012 Kammerer.D. První tři roky života dítěte.Grada 2010
Šulová,L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha Karolinum 2010
Vágnerová,M. Vývojová psychologie. Praha Karolinum 2016
3. SOUČASNÁ RODINA A RODINNÁ POLITIKA VE VZTAHU K DĚTEM DO TŘÍ LET
Porodné.Mateřská dovolená. Otcovská dovolená. Rodičovská dovolená.
Rodinné dávky. Daňová politika. Služby a péče o děti.
Náměty
Přečtěte si Úmluvu o právech dítěte.
Seznamte se s legislativou současné rodinné politiky (novela zákona z roku 2012) a zhodnoťte ji.
Porovnejte u nás platná pravidla pro otcovskou a rodičovskou dovolenou s některou
vybranou zemí EU.
Prostudujte novelu zákona s návrhem na zařazování dvouletých dětí do mateřské školy ( opatření z roku 2016 a 2018) a vyjádřete své zdůvodněné stanovisko.
Doporučená literatura
Syslová,Z,Borkovcová,I.Průcha,J. Vzdělávání a péče v raném věku. Wolters Kluwer 2014
Splavcová,H,Kropáčková,J. Vzdělávání dětí od 2 let v MŠ.Portál 2016
4.INSTITUCIONÁLNÍ PÉČE O DĚTI DO TŘÍ LET
Současné možnosti péče, výchovy a vzdělávání dětí raného věku. Přehled zařízení.
Mikrojesle. Jesle. Dětská skupina. Soukromá zařízení. Výchovná péče v celodenním
režimu. Vázaná živnost. Chůva. Sousedská výpomoc.
Náměty
Seznamte se s mezinárodní klasifikací ve vzdělání ISCED 1997 a vysvětlete jaké postavení v něm má rané dětství.
Zjistěte co v roce 2002 doporučovaly tzv.Barcelonské cíle, rozeberte stanovisko České Republiky a vyjádřete k tomu svůj názor.
Pokuste se vyhledat nadčasový filmový dokument režiséra Kurta Goldbergera Děti bez lásky z roku 1963 a zahodnoťte jeho přínos.
Doporučená literatura
Grůzová,L,Syslová Z, Dvouleté dítě. Brno 2015
Šímová,Z.,Hrklová,L.Péče o děti jako mezigenerační most. Praha 2014
5. NOVÉ PŘÍSTUPY K RANÉMU DĚTSTVÍ
Východiska pro model výchovy v raném dětství. Struktura potřeb. Věda a výzkum. Ohniska diskusí. Tradice. Překonávání mýtů
Náměty
Jaké jsou relevantní důvody pro rozšiřování hromadné péče o děti do tří let.
Jsou zařízení hromadné péče nutná v zájmu dítěte nebo jsou ve stávajícím stylu života nezbytnou nutností.
Jak by měl stát podpořit rodinu aby mohla harmonicky plnit rodičovské i pracovní povinnosti.
Domníváte se, že kvalitní hromadná výchova může nahradit výchovné působení rodiny.
Doporučená literatura
Bytešníková,I. Komunikace dětí předškolního věku. Grada 2012
Hašková,Hana, Steven Saxonberg (eds),Jiří Mudrák. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha SLON 2012
Opravilová,E.Předškolní pedagogika.Grada 2016
6. PRAXE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ DO TŘÍ LET
Stadiální vývoj hry. Explorace a experimentace. Manipulace.Napodobování. Symbolická hra. Konstruktivní hry. Dramatizace. Hry s pravidly. Herní strategie podpory rozvíjení poznávacích procesů.
Náměty
Zkuste navrhnout konkrétní podmínky pro práci s dětmi vybrané věkové kategorie (kojenci, batolata) tak, aby odpovídaly psychickým a sociálním potřebám, které uvádí Z.Matějček.
Promyslete plán činnosti (výtvarné, hudební, tělovýchovné, literární), kterou nabídnete jednomu dítěti. Pak zvažte jak tutéž činnost nabídnete skupině.
Prohlédnte si ve svém okolí dostupné dětská hřiště a posuďte, jak vyhovuje základním požadavkům bezpečného a podnětného prostředí.
Doporučená literatura
Dvořáková,H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Olympia 2001
Dvořáková,H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Portál 2011
Kropáčková,J. Splavcová,H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Raabe 2016
Kropáčková,J.Splavcová, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta.Raabe 2017
Kicková-Petrů,P. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme. Činnosti pro děti od 2-3let.Portál 2017