|
|
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (03.08.2018)
|
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (03.08.2018)
The aim of this course is to teach students about the development of pedagogical way of thinking, namely the thinking of educational institutions and politics surrounding school systems during particular cultural periods. Students will learn to evaluate historical and pedagogical phenomenons and use historical scientific methods of pedagogy. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (27.09.2020)
Distanční forma výuky V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou. Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním. Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
CACH, J. A KOL. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK 1988-1996. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. KOMENSKÝ, J. A. Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola, 2004. ŠTVERÁK,V. Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK, 1991. VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK, 1997. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK, 1995. Edice Z dějin pedagogiky |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
The exam has an oral form, it is supposed to understand pedagogical issues in historical context, to understand basic concepts, relationships and connections, and orientation in professional literature, the list of which will be presented to the students during the exam. Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (03.08.2018)
1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle, and Quintilianus. 7. Development of the school as an educational institution. Education of the teachers. |