Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.10.2021)
The main content of the course is to follow and analyze video recordings, mostly observations in schools, practical activities inspired by concrete principles and pedagogical and didactical procedures of selected currents and programs, and to search for opportunities to apply selected trends and programs in our school and on in our own conception of teaching.
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili homogenní variantu studia a musí se zapsat do všech tří kurzů současně. Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI.
Hlavním obsahem kurzu je sledování a analýza videozáznamů, případně náslechů ve školách, praktické činnosti inspirované konkrétními principy a pedagogickými a didaktickými postupy vybraných proudů a programů, hledání možností vlivu vybraných proudů a programů na naši školu a na vlastní pojetí výuky.
Aim of the course -
Last update: TOMKOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2008)
The goal is a deeper introduction to selected trends in reform movements from abroad and selected innovative programs. The goal for students in this course is to look for opportunities to apply these in their own conception of teaching.
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.10.2021)
Cílem je hlouběji se seznámit s vybranými inovativními programy. Cílem je hledání možností jejich vlivu na vlastní pojetí výuky.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.10.2021)
Literature -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)
GADOTTI, M. (1994) Reading Paulo Freire - His live and work. State University of New York Press
Kargerová, Maňourová: Kompetentní učitel 21.století – publikace vydaná Step by Step ČR
Kreisberg, Seth. (1992) Tranfofrming Power. Domination, Empowerment adn Education. State University of New York Press.
Kreislová Z., Krok za krokem 1.třídou, Praha: Grada 2008 ISBN 978–80–2038–8
Krejčová V., Kargerová J., – Vzdělávací program Začít spolu- Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ- Praha: Portál, 2003 ISBN 80–7178–695–0
Lukavská E., – Pozor děti! Praha: Vydavatelství a nakladatelství Čeněk Aleš 2003
Magda Ledvinková, Richard Macků. (2011) Paulo Freire – pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození Caritas et Veritas. 2.2011 str. 68–74
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80–7178 584-9. JŮVA, V.; SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1998.
R. Váňová, „Reformní pedagogika a současná alternativní pedagogická hnutí.“ In J. Vašutová, Kapitoly z pedagogiky. KU, Praha, 1998.
Rýdl, K. Alternativní školy, inovace ve vzdělávání, pedagogický výzkum. Učitelské listy, 2002, roč. č. 6, s. 5-7.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994
Rýdl, K.: Inovace v evropských vzdělávacích systémech. Praha, ISV 2003
Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Spilková, V., Koťa , J. Zamyšlení nad současnou školou. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 4, s. 341-342.
Toffler, A. – Tofflerová, H.: Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha 2001
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)
GADOTTI, M. (1994) Reading Paulo Freire - His live and work. State University of New York Press
Kargerová, Maňourová: Kompetentní učitel 21.století – publikace vydaná Step by Step ČR
Kreisberg, Seth. (1992) Tranfofrming Power. Domination, Empowerment adn Education. State University of New York Press.
Kreislová Z., Krok za krokem 1.třídou, Praha: Grada 2008 ISBN 978–80–2038–8
Krejčová V., Kargerová J., – Vzdělávací program Začít spolu- Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ- Praha: Portál, 2003 ISBN 80–7178–695–0
Lukavská E., – Pozor děti! Praha: Vydavatelství a nakladatelství Čeněk Aleš 2003
Magda Ledvinková, Richard Macků. (2011) Paulo Freire – pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození Caritas et Veritas. 2.2011 str. 68–74
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80–7178 584-9. JŮVA, V.; SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1998.
R. Váňová, „Reformní pedagogika a současná alternativní pedagogická hnutí.“ In J. Vašutová, Kapitoly z pedagogiky. KU, Praha, 1998.
Rýdl, K. Alternativní školy, inovace ve vzdělávání, pedagogický výzkum. Učitelské listy, 2002, roč. č. 6, s. 5-7.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994
Rýdl, K.: Inovace v evropských vzdělávacích systémech. Praha, ISV 2003
Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Spilková, V., Koťa , J. Zamyšlení nad současnou školou. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 4, s. 341-342.
Toffler, A. – Tofflerová, H.: Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha 2001
Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.10.2020)
Innovative programs
the Step by Step program the Reading and Writing for Critical Thinking program
CLIL
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (22.11.2021)
Inovativní a alternativní programy
Pedagogika utlačovaných
Program Začít spolu (formy spolupráce s rodinou)
Intuitivní pedagogika
Zážitková pedagogika
CLIL
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)
Příprava na semináře (student vypracuje vždy úkol a na seminář přichází připravený).
Průběžná příprava.
Aktivní účast (1 omluvená absence, domluvené náhrady -viz. první seminář a informace k němu)