Annotation:
The subject helps students to learn about the problem of authority in philosophical, sociological, psychological and pedagogical contexts. It studies the given topic from macrosocial, microsocial and intraindividual points of view. It analyses the concept of authority and interconnects it with closely related concepts. It deals with the form, diversity, development and exercise of authority in different environments, especially in the educational environment. It tries to answer the question of how an educator develops and gains authority and on the contrary the reasons of losing it. The programme of the subject also focuses on the questions of the methodology of studying authority.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority ve filozofickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Sleduje danou tematiku z hlediska makrosociálního, mikrosociálního a intraindividuálního. Analyzuje pojem autorita, uvádí jej do vztahu s pojmy obsahově blízkými. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority v různých prostředích, zejména v prostředí výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si vychovatel buduje a získává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí. Program předmětu se rovněž zaměřuje na otázky metodologie zkoumání autority.
Aim of the course -
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Subject aim:
The primary aim of this subject is to make students aware of the question of authority within pedagogical context. The secondary aim is to teach students how to analyse pedagogical situations from the point of view of the issues of authority. The tertiary aim is to search together with students for possibilities how teachers can manage authority.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Cíl předmětu:
Primárním cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou autority v pedagogickém kontextu. Sekundárním cílem je naučit studenty analyzovat pedagogické situace z hlediska problematiky autority. Terciálním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak mohou učitelé cílevědomě pracovat s autoritou.
Literature -
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Literature:
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).
Praha : UK v Praze ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.
VALIŠOVÁ, A.; ŠUBRT, R. Jak získat a neztratit autoritu aneb proč má maminka vždycky
pravdu. Praha : ISV, 2004. ISBN 80-86642-29-1.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN
80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :
Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).
Praha : UK v Praze ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.
VALIŠOVÁ, A.; ŠUBRT, R. Jak získat a neztratit autoritu aneb proč má maminka vždycky
pravdu. Praha : ISV, 2004. ISBN 80-86642-29-1.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN
80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :
Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
Requirements to the exam - Czech
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:
docházka na semináře: 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není),
vypracování zadaných úkolů (eseje, pojmové mapy, výzkumné sondy aj.),
prostudované tematické okruhy (vyučující zadává na úvodním semináři),
prostudovaná odborná literatura (2 knížky ze seznamu studijní literatury, který předkládá vyučující na úvodním semináři).
Syllabus -
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Syllabus:
authority and closely related concepts,
the definition, basis and types of authority,
authority from the point of view of ontogenetic development,
authority in the work of leading experts in education and pedagogy,
the contemporary relativisation of authority,
the functions of authority in society and in school,
characteristics that contribute to the development of the authority of a teacher,
how can a school purposefully manage authority,
projects dealing with the prevention and solution of socially pathological phenomena based on authority,
research methods used in the study of authority.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Sylabus:
autorita v mozaice příbuzných pojmů,
definování, podstata a druhy autority,
autorita z hlediska ontogenetického vývoje,
autorita v dílech významných představitelů výchovy a pedagogiky,