The task of this lecture is to show the position of education in human life. Education is a part of philosophical thinking from its very beginning ( the Presocratics, Plato, Aristotle). The relation between philosophy and general pedagogy. The conception of human being as a starting point for thinking of education. Antinomy of education. Historical moment in which we are present (hegemony of technique, postmodern situation) and education for future, which is unknown.
Lit. J. Michálek, Topologie výchovy, Praha 1996; J. Patočka, Filosofie výchovy, in J. Patočka, Sebrané spisy I (Péče o duši I),Praha 1996
Last update: GAJDOS (30.04.2002)
Úkolem přednášky je ukázat místo výchovy v životě člověka. Výchova jako součást filosofického myšlení od jeho prvopočátku (presokratikové, Platón, Aristotelés). Pojetí lidské existence jako východisko pro zamyšlení nad výchovou. Antinomie výchovy. Dějinná chvíle, v níž se nacházíme (vláda techniky, postmoderní situace), a výchova pro budoucnost, kterou neznáme.
Lit. J. Michálek, Topologie výchovy, Praha 1996; J. Patočka, Filosofie výchovy, in J. Patočka, Sebrané spisy I (Péče o duši I),Praha 1996
Syllabus - Czech
Last update: GAJDOS (22.05.2002)
Filosofie výchovy
1. Místo výchovy v životě člověka
2. Filosofie a výchova v antice
3. Pojetí člověka v antice a v novověké metafysice
4. Člověk jako existence
5. Koexistence jako východisko pro zamyšlení nad výchovou