SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice in the preschool institution with seminar - OB7215317
Title: Pedag.praxe v předškolních zařízeních se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [TS]
Extent per academic year: 92 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01N135A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Interchangeability : {Praxe v předšk. zařízeních + seminář}
Pre-requisite : OB7215316
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (20.05.2019)
Interconnect acquired knowledge, skills and independently prepare, implement and evaluate larger sections of educational work (day-to-day management, implementation of thematic unit, project) in pre-school facilities. The aim of the practice is to demonstrate the ability to work independently with preschool children. The pivotal task of two-week teaching practice is the preparation and implementation of specific sections of educational work and their subsequent reflection with an emphasis on self-reflection. The aim of the practice is to familiarize students with the school educational program and respect the age and individual needs of preschool children. The content of the practice is to learn how to evaluate the interaction between the teacher and the children and to use the results of the evaluation among the children for the planning and implementation of educational work in pre-school facilities.
Aim of the course - Czech
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)

Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku (připravit, realizovat a reflektovat vzdělávací projekt pro děti předškolního věku)

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.01.2019)

Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.

 

 

Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.

 

 

Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.

 

 

Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.

 

 

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.

 

 

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.

 

 

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996

 

 

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.

 

 

Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.

 

 

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.

 

 

Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.

 

 

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.

 

Praha, Karolinum 1995.

 

 

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.

 

 

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.

 

 

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.

 

 

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.

 

 

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.

 

 

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.

 

 

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.

 

 

Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.

 

 

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.

 

 

Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)

 

 

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.

Teaching methods -
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)

practice

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)
  • stoprocentní účast studenta v rozsahu celé pedagogické praxe (omluvená neúčast musí být po dohodě nahrazena), student předkládá vyplněný docházkový list podepsaný učitelkou v MŠ, kde plnil praxi;
  • 80% účast studenta na výuce
  • předložení pedagogického deníku (dokumentování přípravné fáze, vlastní realizace, reflexe, sebereflexe projektu nebo týdenní vzdělávací práce v mateřské škole) ve stanoveném termínu
  • splněné požadavky vedoucího praxe a prezentace praxe studenta ve výuce dle pokynů vedoucího praxe a ve stanoveném termínu
  • pozitivní hodnocení studenta učitelkou MŠ, kde student plnil praxi

 

Syllabus - Czech
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)

- konstituovat osobitý učitelský přístup jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích
pedagogických kompetencí)
- připravit, zrealizovat a zreflektovat vlastní tématický celek či projekt (vzdělávací práci v rozsahu 1 týdne)
- ověřit si začátečnickou učitelskou způsobilost
- význam sebereflexe (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti
profesních dovedností)
- hledání vztahu k teorii

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html