course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (29.10.2019)
The subject follows or resp. completes the subjects Ecology, Selected Environmental Issues and Environmental Education Seminar. An important part of the lessons is familiarization with school gardens - examples of good practice. Single blocks 1. Introduction. Structure and function of managed ecosystems (agroecosystems) including interactions of internal biotic and external socio-economic processes on a model example "natural school garden". Agroecosystem - agroecosystem X natural ecosystem, basic terms (additional energy, cycles of substances, habitats, ecological niche, biomass, etc.). 2. Garden as a model agroecosystem. History of school gardens. Eubiotic movement. School gardens as natural classrooms and places of relaxation abroad and in the Czech Republic. Outdoor lessons. Park schools. Forest nurseries. Gardenotherapy. 3. Natural gardens and their characteristics. How to certify a natural garden. Permakultura. Stone gardens. Vertical garden. Moss painting. 4. Biotopes, habitats, game and educational elements, model organisms in the school garden. 5. Four elements in the school garden. Garden for spontaneous and creative activities of pupils. 6. Financing of school gardens. 7. Competencies that can be developed in the school garden. 8. Research activities in the school garden. 9. Production from natural materials in school garden. 10. Community planning of school gardens. 11. Virtual excursions to sample school gardens. 12. Special elements in the school garden (eg apiary).
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe.
Po jednotlivých blocích
1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).
2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.
3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.
4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě.
5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.
6. Financování školních zahrad.
7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.
8. Badatelské aktivity na školní zahradě.
9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.
10. Komunitní plánování školních zahrad.
11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.
12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)
Vážené studentky! Vážení studenti!
Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě).
Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.
Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h pro kombinované studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.
Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.
Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.
Úkolů Vám zadám celkem 5. První dva úkoly musíte do moodle odevzdat 10.3. Další tři úkoly musíte odevzdat do 10.5.
On-line setkání 12.3.2021 (začátek dle rozvrhu, konec pravděpodobně dříve) proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční).
Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.
Těším se na Vás!
Kateřina Jančaříková
Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (29.10.2019)
UREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.
JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.
KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.
KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4.
Doporučená:
BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.
BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.
KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.
MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488
ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno.
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Základní:
BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.
JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.
KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.
KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4.
Doporučená:
BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.
BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.
KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.
MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488
ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)
This course is not taught in English in this semester.
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)
Vážené studentky! Vážení studenti!
Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě).
Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.
Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h pro kombinované studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.
Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.
Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.
Úkolů Vám zadám celkem 5. První dva úkoly musíte do moodle odevzdat 10.3. Další tři úkoly musíte odevzdat do 10.5.
On-line setkání 12.3.2021 (začátek dle rozvrhu, konec pravděpodobně dříve) proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční).
K úspěšnému zakončení předmětu a získání KZ je třeba získat min. 150 (z 300 možných)
a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,
b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),
c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).
Hodnocení
On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně
Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně
Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost na celém setkání 0, za nepřítomnost na části - mínus poměrná část.
Výsledky KZ
150 – 199 dobře
200 – 249 velmi dobře
250-300 výborně
Těším se na Vás Kateřina Jančaříková
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.