|
|
|
||
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)
Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.01.2021)
Přednáška: proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams Seminář: Výuka bude probíhat dle rozvrhu zpravidelným zadáváním úkolů emailem, které budou studenti pravidelně reflektovat a na tyto reflexe budou dostávat průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu s online setkáními prostřednictvím MS Teams |
|
||
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)
Povinná literatura:
MUŽÁKOVÁ, M.: (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 9788072908745.
TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.
TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.
Dle výběru po dohodě s vyučujícím pět článků z časopisu Speciální pedagogika |
|
||
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)
Písemný test, písemná reflexe vybrané monografie |
|
||
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)
1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním 2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn 3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim 4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením 5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu 6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace 7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků 8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech 9. Inkluze jako pochopení druhého |