Předmět Speciální pedagogika seznamuje studenty s tímto vědním oborem a jeho aktuálním pojetím v teoretické i praktické rovině. Důraz je kladen na praktické představení cílových skupin oboru speciální pedagogika, jejich specifik a stěžejních nároků zejména v oblasti komunikace ve zdravotnických zařízeních.
Entry requirements - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Aim of the course - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů. V praktické rovině si předmět klade za cíl osvojení základních dovedností pro komunikaci s jednotlivými skupinami osob se zdravotním postižením či znevýhodněním.
Výstupy:
Student získá základní teoretické znalosti z oboru Speciální pedagogika.
Student získá základní praktické znalosti a dovednosti v oblasti komunikace s cílovými skupinami oboru.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Zápočet
min. 50% účast na výuce
aktivní účast na výuce
vypracování seminární práce (rozsah vlastního textu min. 7 stran)
Syllabus - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Přednášky
Vyučující:
Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace, inkluze. (Koliášová 3)
Systém speciální pedagogiky. Mezipředmětové vztahy. Terminologie. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice. (Koliášová 3)
Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Mezirezortní spolupráce – školství, zdravotnictví, sociální služby. Týmová spolupráce. (Koliášová 3)
Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika. (Koliášová 3)
Praktická cvičení a semináře
Vyučující: Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.
Problematika osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra. Problematika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných.
Problematika osob se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností.
Problematika osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD (porucha aktivity a pozornosti).
Literature - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Doporučená literatura
BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3
ČERNÁ, M. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotních postižení, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-588-1
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2001. ISBN 80-7254-192-7
KANTOR, J. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3707-1
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997
LECHTA, V. Koktavost : integrativní přístup, Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-643-8
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí, Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7
NEUBAUER, K. Kompendium klinické logopedie : diagnostika a terapie poruch komunikace, Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2
RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 80-244-1475-9
RŮŽIČKOVÁ, K., SKÁKALOVÁ, T. Seznamte se, prosím: metodický průvodce k organizaci podpory studentů se specifickými potřebami. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-381-9
SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-675-9
ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Liberec: TUL, 2003. ISBN 80-7083-790-X
VALENTA, M. Herní specialista. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0345-5
VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika : základy, teorie, praxe. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2003. ISBN 80-214-2359-5