|
|
|
||
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (09.09.2023)
Cílem předmětu je získání základního přehledu ve vývojové psychologii se zaměřením na ukotvení předmětu, hlavní vývojové teorie a vývoj jedince v raném a předškolním věku. Na předmět navazuje Vývojová psychologie II, jehož je také prerekvizitou. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (11.09.2022)
Studijní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3896 heslo bude studentům sděleno mailem. V případě distanční výuky bude výuka probíhat na platformě Zoom v reálném čase výuky (pokud nebude sděleno jinak). Všechny informace obdrží studenti mailem. |
|
||
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)
ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2. BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704. ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9. LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9. PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9. PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5. SHAFFER, David R. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8. ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. |
|
||
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (13.09.2021)
Okruhy řešených témat:
Vývojová psychologie - její předmět, metody Determinanty psychického vývoje - zrání, uční, socializace. Modely vývoje, úvod do vývojových teorií Prenatální, novorozenecké období - nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj. Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd. Teorie sociálně emočního vývoje - definice pojmu, význam pro další psychický vývoj dítěte, různá pojetí.
Dítě ve škole - školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Sociální dovednosti a jejich význam ve škole |
|
||
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)
Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě zpracování průběžných seminárních prací a minimálně 70% účasti v rámci výuky. |