Cílem kurzu je seznámení posluchačů (speciální pedagogové - učitelství, obor) s hlavními zásadami a principy psychologické diagnostiky, s diagnostickými metodami a konkrétními technikami. Důraz bude dáván na ty, které se využívají v pedagogicko-psychologickém poradenství, zejména na ty, které tvoří základ pedagogicko-psychologického vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, tedy u dětí od předškolního do staršího školního věku. Speciální pedagogové mohou na této diagnostice participovat - svými podněty pro realizaci vyšetření, ev. přímo na diagnostickém procesu (tj. speciální pedagogové v PPP), tyto informace proto potřebují.
Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.
Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980.
Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991.
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK Karolinum 2005.
Syllabus -
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (19.09.2005)
The aim of the course:
Acquisition of general concepts about psychological diagnostics
The content of the course:
?Subject of psychological diagnostics: the concept of diagnostics, the aim of the psychological diagnostics
?Elaboration of the datas (quantity and quality analysis), objective and subjective datas
?Use of psychodiagnostics in practice
?Psychological examination, stages of diagnostic process
?Psychodiagnostic methods: clinical (observation, interview, analysis of products) tests (tests of general and special abilities, personaltity tests)
?Principals of diagnostics in different ages
?Specialities of the psychological diagnostics for specific develpomental deviations and disabilities
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Obsah kurzu:
Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na diagnostické metody (validita, reliabilita, objektivita) a jak jich dosáhnout, princip standardizace.
Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice (kvalitativní a kvantitativní rozbor), objektivní a subjektivní data.
Užití psychodiagnostiky v praxi (v PPP, SPC, SVP, klinických zařízeních)
Principy diagnostiky v jednotlivých věkových obdobích.
Zvláštnosti psychologické diagnostiky u jednotlivých vývojových odchylek (např. dětí s SPU, LMD), vad a poruch (např. vyšetření sluchově postiženého dítěte, zrakově postiženého dítěte, autistického dítěte aj.).