Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
This course systematically develops students´ oral, listening, reading and writing skills as well as grammar and vocabulary. The overall aim is to help students become more confident and fluent users of the English language. The course is offered in two language levels, pre-intermediate and intermediate.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Jedná se o třetí semestr pětisemestrálního kurzu. Systematicky se pracuje s učebnicí Insight od Oxford University Press a rozvíjejí se řečové dovednosti studentů, a to v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a psaní s rostoucím důrazem na správnost, plynulost a komplexnost jazykového projevu. Texty a nahrávky jsou všestranně využívány; studenti jsou stimulováni k jasnému formulování názoru k jejich obsahu. Systematicky se rozšiřuje slovní zásoba zejména o kolokace, idiomy, frázová slovesa a abstraktní pojmy. Studenti jsou vedeni k chápání mluvnice jako systému a jejich znalosti v této oblasti se rozšiřují o jevy vyskytující se v probíraných textech. Kurz je nabízen ve dvou jazykových úrovních - mírně a středně pokročilí.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
The aim of the course is to develop students´ communicative competence and improve their anticipated laguage level (from A1/A2 to A1+/A2+ for the lower level and to B1+ for the higher language level).
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Cílem předmětu je rozvoj cizojazyčné komunikační kompetence studentů z předpokládané vstupní úrovně A1/A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky k úrovni A1+/A2+ pro nižší úroveň a B1 pro vyšší úroveň.
Descriptors -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
In-class study: 8 hours; preparation for the class: 32 hours; preparation for the credit test: 20 hours.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Obligatory literature (pre-intermediate):
WILDMAN, J.; BEDDALL, J. Insight. Pre-Intermediate Student’s Book. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401107-5.
Obligatory literature (intermediate):
HANCOCK, P. Insight. Intermediate Workbook. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401113-6.
WILDMAN, J.; MYERS, C.; THACKER, C. Insight. Intermediate Student’s Book. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401108-2.
Recommended literature (both levels):
AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd ed.). ISBN 978-0-19-431287-5.
HOUSE, Christine et al. Grammar - no problem: 50 praktických lekcí anglické gramatiky s cvičeními a klíčem. Plzeň: Fraus.
MURPHY, Raymond. Essential grammar in use: a self-study reference and practice book for elementary students of English: with answers. Cambridge: Cambridge University Press.
REDMAN, Stuart. English vocabulary in use: pre-intermediate and intermediate. Cambridge: Cambridge University Press.
VINCE, Michael: Elementary Language Practice. MacMillan.
VINCE, Michael: Intermediate Language Practice. MacMillan.
Oxford Collocations Dictionary for students of English. Oxford: OUP, 2009. ISBN 978 0 19 4325387.McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Cambridge: CUP, 2005. ISBN-10 0-521-60378-1.
Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.
SWAN, M. Practical English Usage. Oxford: OUP, 2005. ISBN-13: 978-0194420983.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Povinná literatura (mírně pokročilí):
WILDMAN, J.; BEDDALL, J. Insight. Pre-Intermediate Student’s Book. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401107-5.
Povinná literatura (středně pokročilí):
HANCOCK, P. Insight. Intermediate Workbook. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401113-6.
WILDMAN, J.; MYERS, C.; THACKER, C. Insight. Intermediate Student’s Book. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401108-2.
Doporučená literatura (obě jazykové úrovně):
HOUSE, Christine et al. Grammar - no problem: 50 praktických lekcí anglické gramatiky s cvičeními a klíčem. Plzeň: Fraus.
MURPHY, Raymond. Essential grammar in use: a self-study reference and practice book for elementary students of English: with answers. Cambridge: Cambridge University Press.
REDMAN, Stuart. English vocabulary in use: pre-intermediate and intermediate. Cambridge: Cambridge University Press.
VINCE, Michael: Elementary Language Practice. MacMillan.
VINCE, Michael: Intermediate Language Practice. MacMillan.
Oxford Collocations Dictionary for students of English. Oxford: OUP, 2009. ISBN 978 0 19 4325387. AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd ed.). ISBN 978-0-19-431287-5.
McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Cambridge: CUP, 2005. ISBN-10 0-521-60378-1. SWAN, M. Practical English Usage. Oxford: OUP, 2005. ISBN-13: 978-0194420983.
Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
RE-INTERMEDIATE:
Grammar and functions:
zero/first/second conditional
ways of expressing the future
making offers and suggestions
asking for and giving advice
Topics and vocabulary:
crime, war, terrorism
negative prefixes
globalisation, global issues
statistics
business
the English language
INTERMEDIATE:
Grammar and functions:
the passive
reported speech
have/get something done
complaining and asking
Topics and vocabulary:
advertising
describing amounts
trade
noun suffixes
adverb-adjective collocations
approximations and fractions
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
MÍRNĚ POKROČILÁ ÚROVEŇ:
Gramatika a funkce:
zero/first/second conditional
ways of expressing the future
making offers and suggestions
asking for and giving advice
Témata a slovní zásoba:
crime, war, terrorism
negative prefixes
globalisation, global issues
statistics
business
the English language
POKROČILÁ ÚROVEŇ:
Gramatika a funkce:
the passive
reported speech
have/get something done
complaining and asking
Témata a slovní zásoba:
advertising
describing amounts
trade
noun suffixes
adverb-adjective collocations
approximations and fractions
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
· Active participation in classes - max. 1 absence in seminars.
· Written credit test, minimum to pass 65% - max 1 re-sitting, 2 sittings in total.
· Language skills are part of the overall assessment.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Předmět je zakončen písemným testem, minimum pro splnění je 65 %. Do výsledného hodnocení se odráží i jazyková úroveň. Podmínkou připuštění ke zápočtovému testu je max. 1 absence v seminářích (90 minut). Na zápočtový test mají studující jeden řádný a jeden opravný pokus.
Learning resources -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Course in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5783
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Kurz v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5783