Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
The aim of the course is to systematically support and develop the competences of the teaching staff in the field of inclusive, individualized and differentiated education at elementary school. An integral part of the course objective is the development of the reflective and self-reflective skills of the student's teacher. Students will have the systematic ability to learn and regularly work with different types of students with special educati-onal needs in the classroom – e.g. with students with specific developmental learning disabilities, ADHD, stu-dents from disadvantaged social environment, gifted students, students with different mother tongue, etc., and seek individualised strategies of educational work with them, thus helping them to overcome obstacles in lear-ning and then continually reflect their work under the guidance of experienced teachers. The content and orga-nization of student activity in the class is based on the needs of specific students and is determined by a co-operating teacher or other specialist. The student can act both as a student assistant and as a teacher assistant.
Students will apply the knowledge from the field of educational-psychological training, specific learning disor-ders and behavioral disorders, ontogenetic, social and educational psychology, general and professional dida-ctics, practice during their studies and their own teaching experience. They will integrate them into competent approaches to working with students in education, which they will implement at primary school in the role of teacher assistant or student assistant. Preparations to support students and reflection of their interventions will be continually reflected in the e-learning environment and in the context of attendance meetings. They will acquire additional knowledge and competences (eg in the field of support for students from asylum-seeking families, students with a different mother tongue, gifted students, problem solving problems arising from cultu-ral diversity in the class, etc.).
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích.
Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde.
Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)
Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
Studijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity)
- kontaktní výuka: 4 hodiny - asistentská praxe: 16 hodin - domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava na praxi: 30 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)
KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4. Dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-1st/metodika-szn-1st.pdfHAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 978-80-247-3857-4.
PORTEŠOVÁ, Š. DVACET PRINCIPŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ TVOŘIVÝCH, TALENTOVANÝCH A NADANÝCH ŽÁKŮ. časopis Svět nadání. Číslo 2 , ročník VII., 2018, www.nadanedeti.cz
KOLEKTIV AUTORŮ: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
ČŠI Tematická zpráva Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. 2021/2022 dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanych_ZS_SS/html5/index.html?p
https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky
https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-videa
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)
asistentská praxe, reflexe ústní i písemná, kolegiální zpětná vazba, diskuse
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Main topics of the course:
1. The role of a student / teacher assistant
2. Assistant teacher and his / her cooperation with the teacher
3. Typology of students with special educational needs in the current school
4. The principle of inclusion in a heterogeneous class
5. Working with a catalog of supportive measures
6. Individual training program
7. Educational diagnostics
8. Possibilities of cooperation with special pedagogues, psychologists, experienced teachers and other specialists
9. Specific learning and behavioral disorders in the context of an inclusive class
10. Gifted children in the context of an inclusive class
11. Assistant co-operation with parents
12. Work with students from refugee families, students with a different mother tongue, gifted students, etc.
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Hlavní témata předmětu:
1. Role asistenta žáka/ pedagoga
2. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem
3. Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole
4. Princip inkluze v heterogenní třídě
5. Práce s katalogem podpůrných opatření
6. Individuální vzdělávací program
7. Pedagogická diagnostika
8. Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky
9. Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy
10. Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy
11. Spolupráce asistenta s rodiči
12. Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (11.09.2023)
Asistentská praxe v rozsahu 16 hodin. Splnění úkolů v určených termínech (viz moodle).
Potvrzení o vykonané praxi vložené v termínu do moodle.
Všechny úkoly a potvrzení musí být vloženy do moodle do 6. 1. 2024.
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)