Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (19.01.2018)
The course introduces students to the fundamentals of professional and scientific work, the use of research methods, with access to the realization of the diploma work and with the basics of mathematical and statistical processing of data. Particular attention is devoted to the specifics of the pedagogical research in the field of health education. The course provides the basics necessary for the scientific method of work in the analytical, mathematical-statistical and qualitative data processing.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (19.01.2018)
Předmět seznamuje studenty se základy odborné a vědecké práce, používání výzkumných metod, s přístupem k realizaci diplomových prací a se základy matematického a statistického zpracování dat. Zvláštní zřetel je věnován specifikům pedagogického výzkumu v oblasti výchovy ke zdraví. Předmět poskytuje základy potřebné k vědeckému způsobu práce při analytickém, matematicko-statistickém a kvalitativním zpracování údajů.
Aim of the course -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (19.01.2018)
The aim of the course is to introduce students to the fundamentals of professional and scientific work, the use of research methods, with access to the realization of the thesis work. Special consideration is devoted to the specifics of the pedagogical research in the field of health education. During the course, the student clarifies how to proceed in the processing of your thesis and preparing handouts for educational research.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (19.01.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy odborné a vědecké práce, používání výzkumných metod, s přístupem k realizaci diplomových prací. Zvláštní zřetel je věnován specifikům pedagogického výzkumu v oblasti výchovy ke zdraví. Během kurzu si student ujasňuje, jak bude postupovat při zpracování své diplomové práce a připravuje si podklady pro pedagogický výzkum.
Literature -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)
2. ČSN ISO 690-3. Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha : Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2011.
3. KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. Blansko: Citace.com, 2014. ISBN 978-80-260-6074-1. - titul dostupný v mnoha exemplářích v knihovně ÚVI
5. ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. 256 s. ISBN 80-85927-69-1.
6. ATKINSON, Cliff. Působivé prezentace v PowerPointu. Praha: Computer Press, 2007. 336 s. ISBN 978-80-251-2119-1.
7. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. opravené vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9
8. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 98 s. 80-7315-078-6
9. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8
10. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1333-
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)
2. ČSN ISO 690-3. Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha : Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2011.
3. KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. Blansko: Citace.com, 2014. ISBN 978-80-260-6074-1. - titul dostupný v mnoha exemplářích v knihovně ÚVI
5. ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. 256 s. ISBN 80-85927-69-1.
6. ATKINSON, Cliff. Působivé prezentace v PowerPointu. Praha: Computer Press, 2007. 336 s. ISBN 978-80-251-2119-1.
7. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. opravené vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9
8. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 98 s. 80-7315-078-6
9. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8
10. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1333-
Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (02.02.2022)
Požadavky vychází z předpokladu, že student již má promyšlené téma své diplomové práce včetně výzkumné části a rovněž má téma diplomové práce zadané do SIS.
Aktivní účast na semináři min. 50 %.
Vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu).
Student sepíše a v předem daném termínu odevzdá zápočtovou práci, která bude obsahovat následující části:
1. Student nadefinuje a sepíše cíle své diplomové práce.
2. Student odevzdá 10 normostran souvislého textu, který se vztahuje k tématu jeho diplomové práce.
3. Student uvede a přiloží výzkumný nástroj/nástroje (dotazník, otázky řízeného rozhovoru, podmínky pozorování..), který/é bude využívat ve výzkumné části své práce.
4. Student vyzkouší na vybraném vzorku osob zvolenou metodu výzkumu.
5. Student zpracuje výsledky a zhodnotí, zda mu zvolená metoda výzkumu a připravený výzkumný nástroj pomůže splnit cíle diplomové práce.
6. Student předloží seznam použité literatury.
Student odevzdá všechny úkoly v předem daném termínu v jednom celistvém dokumentu s hlavičkou DP!
Syllabus -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (02.02.2022)
1. A quantitative and qualitative approach to the acquisition and processing of data, the question of hypotheses and their testing.
2. Field of data collection, data processing.
3. Inspection of the results and their processing, interpretation of the results.
4. The basics of descriptive statistics.
5. Computer programs for statistical data processing.
6. The formal regulation of professional texts, including the bibliographic citations, and in accordance with the applicable standards.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (02.02.2022)
Poté, co student zvolil téma své práce a získal základní přehled o pramenech a literatuře, je veden k vlastnímu zpracování tématu. Podle povahy diplomové práce se volí metodika přístupu k pramenům a literatuře. Vytváří se základní rozvržení práce a provázaná struktura jejích jednotlivých částí. V dalším průběhu práce se struktura připravovaného díla, stejně jako okruh sledovaných otázek, přizpůsobují dosaženému stavu výzkumu.
Přehled výukových témat:
1. Kvantitativní a kvalitativní přístup k získávání a zpracování dat, otázka hypotéz a jejich testování.
2. Terénní sběr dat, zpracování dat.
3. Kontrola výsledků a jejich zpracování, interpretace výsledků.
4. Základy popisné statistiky.
5. Počítačové programy pro statistické zpracování dat.
6. Formální úprava odborných textů včetně bibliografických citací, a to v souladu s platnými normami.