Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Žáci s odlišným mateřským jazykem jako součást naší třídy (9189)
Basic information
Žáci s odlišným mateřským jazykem jako součást naší třídy
Variant code (CID): 9190
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Education
Katedra preprimární a primární pedagogiky [41-KPPP]
full-time
Czech
V úvodu budou diskutovány výzvy, ale současně i příležitosti, které přítomnost žáků s OMJ ve třídě přináší. Poté navážeme modulem, který se bude věnovat interkulturní výchově, v rámci něhož budou nabídnuty možnosti, jak toto průřezové témat přirozeně otevírat právě skrze žáky s OMJ a jejich rodiče. Cílem tohoto bloku je poukázat na to, že bilingvní žáci a žáci s odlišným mateřským jazykem a jiným kulturním zázemím jsou skutečným bohatstvím, z něhož mohou těžit všichni žáci ve třídě. Současně představované postupy nabízejí možnost, jak začlenit žáky s OMJ do třídy a posílit vzájemné sociální vazby v třídním kolektivu bez ohledu na původ, rodný jazyk či národnost.
Další blok se zaměří na podporu porozumění žáků s OMJ v rámci vyučování. Účastníci si nejprve prožijí modelovou vyučovací hodinu v jiném než mateřském jazyce. Budou mít tak možnost sledovat, jaké strategie a metody výuky jim pomáhají se do takové hodiny zapojit a které z nich jim aktivní účast naopak komplikují či dokonce znemožňují. Poté budou moci tuto bezprostřední zkušenost reflektovat s ostatními a v rámci skupinové práce vytvořit soubor postupů, které se pro výuku žáků s OMJ hodí. Tento blok bude zakončen představením konceptu jazykového scaffoldingu, který doprovodíme konkrétními příklady z praxe.
Vzdělávací program je koncipován jako seminář s dílnou. Účastníci budou aktivně zapojováni napříč programem. Řadu výukových metod si vyzkouší z perspektivy žáků a svoji zkušenost budou bezprostředně diskutovat s ostatními. Cílem setkání je také poskytnout učitelům příležitost sdílet své dosavadní zkušenosti s žáky s OMJ, konfrontovat je se zkušenostmi a názory ostatních a vzájemně se tak inspirovat a profesně růst.
Žáci s odlišným mateřským jazykem jako součást naší třídy
Jednodenní kurz.
1.blok (90 min): Vzájemné seznámení. Diskuze nad výzvami a příležitostmi, které přítomnost žáků s OMJ ve třídě přináší. Pojem interkulturní výchova na 1. stupni ZŠ a její podoby v praxi.
2.blok (90 min): Možnosti spolupráce s rodiči žáků s OMJ. Posilování vzájemných sociálních vazeb mezi žáky, učiteli a rodiči.
3. blok (90 min): Strategie pro zvyšování porozumění žáků s OMJ v rámci výuky (jazykový scaffolding). Praktická ukázka hodiny, kterou si účastníci zažijí z perspektivy žáků s OMJ, a následná skupinová reflexe.
4. blok (90 min): Metody výuky a strategie podporující zapojení žáků s OMJ. Závěrečná reflexe. Akční plán neboli co zavedu do své praxe v následujících týdnech.
16
Učitelé I. stupně základních škol, asistenti pedagoga, speciální pedagogové a dalším pedagogičtí pracovníci.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Education science (0111)
Course requirements and qualification acquired
ústní zkouška
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Akce bude vyhodnocena pomocí evaluačního dotazníku a ústní skupinové reflexe v závěru programu.
Guarantor and venue
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Katedra pedagogiky
Pedagogická fakulta UK
Dates and duration
2023/2024
summer semester, September
Short-time
8 (total number of hours)
Fees and financing
1450 Kč / kurz
400 Kč
Application
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Centrum celoživotního vzdělávání
Kateřina Esserová, DiS.
katerina.esserova@pedf.cuni.cz
221900342
10.03.2023
15.09.2024
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html