Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Vysokoškolská pedagogika (VYSPEDLS)
Basic information
Vysokoškolská pedagogika
Variant code (CID): 8931
course in preparation
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Science
Futher Education Centre [31-643]
combined
Czech
Co se v kurzu naučíte?
Naučíte se projektovat výuku. Osvojíte si pedagogické přístupy k řešení problémů a další pedagogické
dovednosti a strategie, zejména v práci s lidmi.
Naučíte se, jak studenty správně motivovat, jak pracovat s pamětí, pozorností a s chybou, jak rozvíjet
kompetence své i studentů, jak pracovat s různými učební typy a styly, osvojíte si aktivizační
a „alternativní“ metody výuky a porovnáte je s těmi klasickými.
Naučíte se provádět diagnostiku a hodnocení, sebereflexi a seberozvoj, předcházet syndromu
vyhoření.

lektor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.

Termín a časový plán:

v termínech: 24.2., 10.3., 24.3., 14.4., 28.4.(výuka zrušena pro nemoc vyuč.), 12.5., 19.5.(přesun na 26.5.) 2023

Kurz VŠ pedagogiky pro budoucí i stávající vysokoškolské učitele.
6 + 1 lekce / LS
Dvě hodiny a patnáct minut prezenčního semináře jednou za čtrnáct dní + závěrečná lekce

místo konání: Viničná 7, učebna B2P
Vysokoškolská pedagogika
1. lekce
Úvod do pedagogiky
- (Úvod do předmětu; Vzdělávání na vysokých školách, Informace, znalosti vs. vědění)
Motivace
- (Práce s vnější a vnitřní motivací, Hierarchie potřeb, Specifika motivace dospělých
Kompetence na VŠ
Studijní typy a styly

2. lekce
Plánování výuky
- (Cíle výuky – hierarchie cílů, cíle pro přírodovědné předměty, Fáze výuky, Plánování předmětu,
Tvorba sylabu, Profil absolventa VŠ
Paměť a timing v rámci učební jednotky
- (Fungování paměti, Opakování, Hospodaření s časem, Rozpracování jednotky výuky: plán lekce)

3. lekce
Metody výuky
- (Expozice nového učiva, Metody výuky – Přednáška vs. aktivní účast studentů, Exkurze a terénní
výuka; Typy diskuzí, cvičení a semináře, Brainstormig/brainwriting, Myšlenkové mapování; aj.)
Práce s dotazem

- (Interakce učitel-student, Aktivní účast studenta ve výuce, Pravidla práce s dotazem, Jak motivovat k
otázkám i odpovědím; Jak si poradit, když nikdo neodpovídá..)

4. lekce
Studijní materiály
- (Zvláštnosti expozice pomocí studijního textu, Samostudium a příprava studenta na hodinu, Flipped
classroom, Aktivní čtení a hodnocení četby)

5. lekce
Hodnocení výuky
- (Reflexe a sebereflexe učitele, Hospitace ve výuce, Práce s chybou a úspěchem)
Reflexe a sebereflexe
- (Reflexe a sebereflexe jako základ profesního rozvoje, Práce se zpětnou vazbou)

6. lekce
Hodnocení, klasifikace
- (Funkce a metody hodnocení, Pedagogická diagnostika, Chyba jako nástroj učení, Konstrukce
didaktického testu/zkoušky, Známkování)
Vyhoření
- (Rizika profese učitele, Profesní vyhoření, Psychohygiena)

7. lekce = Shrnutí a ohlédnutí se za kurzem
Výuka a já – vlastní ukázka toho, co mi kurz dal
Délka lekce bude upřesněna s ohledem na počet účastníků a jejich aktivní výstup.
12
Kurz je určen pro doktorandy Přírodovědecké fakulty.
Určeno pro doktorandy Přírodovědecké fakulty.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Education science (0111)
Course requirements and qualification acquired
other
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Guarantor and venue
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Futher Education Centre
Research Support Department
Viničná 7, Praha 2, posluchárna B2P
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Dates and duration
2022/2023
summer semester, February
24.02.2023
1
14 (total number of hours)
6 týdnů (frekvence - každých 14 dní)
Friday - Friday
24.2.2023
Fees and financing
0 Kč / kurz
1 Kč
Kurz není zpoplatněn.
Application
CDV
Futher Education Centre
Bc. Jolana Hlaváčková, DiS.
jolana.hlavackova@natur.cuni.cz
221951968
02.01.2023
27.02.2023
1.2.2023-28.2.2023
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html