Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
The Bible in literature, literature in the Bible. Topics for working with text (not only) in literary education. (8519)
Basic information
The Bible in literature, literature in the Bible. Topics for working with text (not only) in literary education.
Variant code (CID): 8519
applications closed
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Education
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [41-UVRV]
full-time
Czech
Základní znalost Bible je v našem kulturním okruhu považována za součást všeobecného kulturního rozhledu. Co však základní znalost Bible tvoří? Mají žáci umět vyjmenovat její jednotlivé části, aniž by pronikli hlouběji pod povrch?
Pracovat s texty, které vznikaly před mnoha staletími je pro učitele z mnoha důvodů náročné. Nabízíme kurz, ve kterém získáte konkrétní výukové materiály a navíc si je budete moci vyzkoušet sami na sobě v roli žáků.
Využijeme biblické texty a budeme sledovat jejich interpretace v krásné literatuře s přesahy do dalších uměleckých oborů (drama, film, výtvarné a hudební umění). Věříme, že takový postup může ukázat, v čem je tento text živý a že má co nabídnout i lidem, kteří jej nevnímají primárně jako náboženský text.
V deseti setkáních představíme klíčové postavy biblických příběhů a jejich prototypické role jako praotec, prorok, apoštol; specifické literární formy jako žalmy či epištoly, principy metaforické řeči podobenství a kulturní kontakty židovské a křesťanské literatury s literaturou řeckou a latinskou. Nevyhneme se ani jádru celé křesťanské Bible – evangeliím.
MSMT- 193/2022-3-164
MŠMT
11914/2017-1
Bible in litetarure, literature in Bible.
1. Příběh Ježíše Nazaretského od narození do ukřižování
Ježíš jako unikátní literární postava. Jak Ježíše poznávali jeho učedníci a jak o sobě mluví sám? Metafora – podobenství jako základní explanační postup. Jak Ježíš cituje (Starý) Zákon a co o něm říká?
Klíčový pojem: evangelium
Biblický pramen – text k interpretaci: Synoptická evangelia;
Literatura: pašijové hry – od lidových her po texty současné (Plastic People); vznik kánonu a apokryfy (K. Čapek Kniha apokryfů),

2. Praotec Jákob – Izrael
Starozákonní praotci od Adama po Jákoba; „Ukradené“ požehnání,
Příběh: Jákob a Ezau; Bůh rozmlouvá s Jákobem,
Klíčový pojem: požehnání
Biblický pramen – text k interpretaci: Genesis
Literatura: K. Čapek: Adam Stvořitel, J. Steinbeck: Na východ od ráje.

3. Prorok Jonáš, příběh a žalm – modlitba
Jonáš se zdráhá přijmout roli proroka. Proč nechtěl jít do Ninive? Co dělal v rybím břiše? Kdo byli proroci ve Starém zákoně a jaký vztah měli k vládcům? „bezejmenný“ prorok, Elijáš a Achab, Izaijáš v babylónském zajetí, atd.
Příběh: Jonášův celý
Klíčový pojem: žalm – modlitba
Biblický pramen – text k interpretaci: kniha Jonáš
Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 90

4. David – předobraz všech králů
Kontext: Židovské království Saul – David – Šalamoun; Jeruzalémský chrám,
Příběh: David a Saul (spíše než Goliáš); David a Batšeba, prorok Náthan,
Klíčový pojem k porozumění: víra
Biblický pramen – text k interpretaci: Samuelovy knihy a Knihy královské
Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 66.


5. Ježíš mezi zmrtvýchvstáním a nanebevstoupením
Učedníci se obávají pronásledování, nevědí co dál, skrývají se nebo odcházejí jako poutníci do Emauz. Ježíš mezi ně přichází a mluví s nimi
Příběh: seslání Ducha Svatého
Klíčový pojem: naděje
Biblický pramen– text k interpretaci: Evangelia (Janovo)
Literatura: C. S. Lewis: Lev, čarodějnice a skříň, M. Waltari: Jeho království, J. R. R. Tolkien: Pán prstenů

6. Apoštol Petr aneb jak to bylo s těmi klíči od nebeského království
Příběh: Petrovy silné a slabé stránky; spolehnutí se na působení Ducha Svatého - změna nastavení mysli,
Klíčový pojem: církev jako společenství - „kde jsou dva v mém jméně…“
Biblický pramen – text k interpretaci: Skutky apoštolů
Literatura: M. Waltari: Jeho království

7. Pavel z Tarsu – příběh obrácení a misie
Očití svědci ubývají, klíčovou roli šíření významu a smyslu sehrává „autorský“ text – dopisy určené k opakovanému předčítání, zvěst o Božím království díky misijní činnosti překračuje hranice židovství a otvírá se světu;
Příběh: obrácení Pavla, obhajoba touhy přinášet radostnou zvěst i křesťanům, kteří nepocházejí ze židovství na apoštolském koncilu v Jeruzalémě
Klíčový pojem: misie, láska
Biblický pramen – text k interpretaci: Epištoly - 1. Korintským 13

8. Apokalypsa - konec světa nebo nový začátek?
Naděje na druhý příchod Ježíše Krista na zemi a jeho odraz v umění od středověku do současnosti.
Klíčový pojem: eschalotogie
Biblický pramen – text k interpretaci: Zjevení sv. Jana
Literatura: Dante Alighieri: Božská komedie, H. Hesse: Stepní vlk,

9. a 10. Prezentace zpracování vlastních lekcí účastníky
20
pedagogové volného času, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé VOŠ

Schedule details
Statistics for the MEYS
Literature and linguistics (0232)
Course requirements and qualification acquired
prezentace projektu
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Guarantor and venue
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Dates and duration
2022/2023
winter semester, September
21.09.2022
Short-time
15 (total number of hours)
10 setkání v blocích po 90 minutách
Wednesday - Wednesday
Fees and financing
2000 Kč / kurz
Application
M. Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Centrum celoživotního vzdělávání
Iva Gecková
iva.geckova@pedf.cuni.cz
221900342
17.06.2022
20.09.2022
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html