Activating methods and forms of teaching in science subjects (8399)
Basic information | |
Activating methods and forms of teaching in science subjects | |
Variant code (CID): | 8399 |
applications closed | |
Orientation: | Lifelong learning programme - Profession-oriented |
Faculty: | Faculty of Science |
Futher Education Centre [31-643] | |
full-time | |
Czech | |
Navržený vzdělávací program vychází z požadavků kurikulárních dokumentů, které mj. vybízejí k tomu, aby byl ve výuce podporován komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování; to předpokládá i volbu různých vzdělávacích postupů. Proto je žádoucí, aby ve vzdělávání byly uplatňovány postupy a metody podporující tvořivé myšlení, kooperaci, ale i samostatnost žáků ve shodě s jejich individuálními potřebami. Dané lze zajistit využíváním a střídáním takových organizačních forem a metod výuky, kterými se žádaný vzdělávací proces žáků podpoří. Kurz navazuje na předešlý s názvem „Jak na skupinovou výuku (nejen) v hodinách biologie?“. Nabízí zájemcům, v návaznosti na první kurz zaměřený na skupinovou výuku, další aktivizační strategie – metody a formy, které mohou zatraktivnit běžnou vyučovací hodinu. Z praxe lze vysledovat, že pokud je takový způsob výuky vhodně připravený a následně odborně vedený v souladu s pravidly kooperace, může nabídnout motivující studijní prostředí – a to nejen žákům, ale také učiteli. Řada učitelů má zájem aktivizační metody a formy do své výuky zařazovat, nicméně nejen z časových důvodů, či obav z negativních reakcí žáků je do výuky nezařazuje. Proto hlavní náplní kurzu je na základě konkrétních námětů a ukázek aktivizačních metod seznámit učitele s možnostmi kooperativní skupinové nebo projektové práce; to s potenciálem jejího efektivního využití ve výuce zejména přírodovědných předmětů. Účastnící se na základě diskuze mohou ujistit, zda efektivně připravují a vedou výuku, pokud již sami zařazují aktivizační metody a formy, a zároveň si sami vyzkouší konkrétní aktivizační strategie, čímž získají další náměty do vlastní výuky. V neposlední řadě aktivizační metody a formy nabízejí interdisciplinární přesah, a to nejen v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda, proto mohou vhodně propojit určité tematické celky i několika předmětů. Přestože ukázky budou zaměřeny převážně na předměty biologie a chemie, což je vystudovaná aprobace lektorky, mohou být původní náměty východisky a po určitých úpravách samotnými učiteli i materiálem pro výuku v dalších (nejen) přírodovědných předmětech. |
|
: vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MŠMT-21896/2021-4-775 | |
MŠMT | |
6968/2019-1 | |
Aktivizační metody a formy ve výuce přírodovědných předmětů | |
Program je v celkovém rozsahu 8 vyučovacích hodin. | |
Cílovou skupinou jsou učitelé zejména přírodopisu a chemie na druhém stupni základních škol, biologie a chemie na gymnáziích a obdobných přírodovědných předmětů na středních odborných školách. | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Biology (0511) | |
Master's degree | |
Z prostředků účastníka | |
jiný účel | |
Course requirements and qualification acquired | |
other | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
§ 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků | |
Activating methods and forms of teaching in science subjects | |
Guarantor and venue | |
Mgr. Radim Kuba | |
Department of Biology Education | |
Department of Biology Education | |
učebna B4, Viničná 7, Praha 2 | |
Dates and duration | |
2021/2022 | |
summer semester | |
14.05.2022 | |
Short-time | |
8 (total number of hours) | |
Fees and financing | |
1290 Kč / kurz | |
Application | |
KUDBI | |
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. | |
ina.rajsiglova@natur.cuni.cz | |
221951868 | |
01.05.2022 | |