Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Instrumental Enrichment - Reuven Feuerstein I. (6369)
Basic information
Instrumental Enrichment - Reuven Feuerstein I.
Variant code (CID): 8095
admission procedure terminated
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Education
Katedra psychologie [41-KPSY]
full-time
Czech
Účastníci kursu se naučí pracovat s prvními šesti instrumenty programu Instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina. Dostávají příležitost, aby sami získali zkušenost se zprostředkováním vyučování tak, aby byli schopni naučit děti myslet efektivněji, rozvíjet jejich způsoby myšlení, předávat jim pocit kompetence, naučit je ovládat své chování a nepracovat impulzivně, popřípadě metodou pokusu a omylu.
Cílem programu je vést účastníky kurzu k tomu, aby vyžadovali od dětí promýšlet strategii řešení úkolu a stanovit plán svého postupu. Dále pak naučit děti klást otázky, zvažovat odpovědi a jejich přesnou formulaci. Zvláštní důraz je kladen na práci s chybou.
Heslem celé metody je výzva dítěte k učiteli: „Nechte mě chvilku, já si to rozmyslím…“.
V neposlední řadě je cílem každého instrumentu překonání deficitů kognitivních funkcí na úrovni přijímání informací, jejich zpracování a na úrovni odpovědi, tedy reakce, kterou předložené informace vyvolávají. Účastníci kurzu se seznámí s mechanismem vhodného výběru instrumentů odpovídajících deficitům konkrétních kognitivních funkcí a následně ho procvičí.
MSMT-21030/2020-2-637
MŠMT
Metoda rozvoje kognitivních funkcí Reuvena Feuersteina I.
Pojem inteligence. Strukturální kognitivní modifikace (2 hod)
Hodnocení potenciálu učení – inventář kognitivních funkcí (2 hod)
Deficity kognitivních funkcí na úrovni inputu, elaborace a outputu (4 hod)
Zkušenosti zprostředkovaného vyučování: zprostředkující interakce, vzájemnost a reciprocita v interakci, zaměřenost interakce (4 hod)
Kognitivní mapa (2 hod)
Program Instrumentální obohacení (2 hod)
Praktická část:

Organizace bodů (20 hod)
Studenti provádějí specifická cvičení týkající se projekce možných vztahů skrze úkoly, ve kterých se na studentovi požaduje, aby našel a nakreslil dané tvary ve shluku bodů na tzv. úvodní straně (1 hod.), 15 stranách se vzorovým nákresem (13 hod.) a 3 stranách „s chybou“ (6 hod.).
Cíle:
• vytvářet předpoklady pro učení se aktivací funkcí v jednotlivých fázích (vstup - zpracování - výstup) mentální činnosti
• vytvářet příležitosti k předvedení množství kognitivních operací: rozlišení,
oddělení, organizace a členění pole, hypotetické a deduktivní myšlení atd.
• vytvářet vnitřní potřebu (návyky) opakováním úkolů, které jsou podobné svou
podstatou
• podporovat vnitřní motivaci prostřednictvím úspěšného řešení podnětových úkolů
• podporovat nezávislost studentů na vnějším zprostředkovateli

Orientace v prostoru I (12 hod)
Instrument se zabývá systémem, který vypovídá o relativním a subjektivním systému orientace v prostoru: vpředu – vzadu – vpravo – vlevo. Skrze schopnost vnímat a popisovat vzájemné vztahy mezi dvěma prvky se uživatelé učí vnímat vztahy mezi situacemi; zároveň se učí vnímat různé úhly pohledu na danou situaci / událost.

Cíle:
- poskytnout stabilní systém vztahů (ve své relativitě), pomocí kterých můžeme
popisovat prostorové vztahy mezi objekty
- učit se představě vztahu a rozvíjet ji
- vyhnout se egocentrickému chování
- zabývat se „interpersonálním“ prostorem
- rozvíjet abstraktní myšlení pomocí využití symbolů
- rozvíjet flexibilitu pomocí různých strategií a různých modalit
- rozvíjet kognitivní funkce

Porovnávání (12 hod)
Studenti procvičují proces porovnávání, které je základním stavebním kamenem pro většinu poznávacích procesů. Cvičení v instrumentu
slouží jako příprava pro kategorizaci, vnímání časové posloupnosti, sylogistické, analogické a tranzitivní myšlení.
Cíle:
- rozvinout schopnost porovnávání
- rozšířit pole vlastností objektů a událostí pro porovnávání
- uvádět funkční parametry pro porovnávání
- zvyšovat schopnost rozlišovat mezi parametry pro porovnávání
- vytvořit porovnávání jako výsledný zvyk při spontánním vnímání a popisu mezi objekty, událostmi a myšlenkami ve smyslu jejich podobností a rozdílů
- poskytnout pojmy, názvy, operace a vztahy pro popis podobností a rozdílů
- rozvíjet kognitivní funkce, které jsou zahrnuty v komparativním chování (ve vstupu, zpracování a výstupu)

Analytické vnímání (12 hod)
Studenti se zaobírají rozdělením celku na části (ať je celek konkrétní nebo abstraktní), což vyžaduje stanovení vztahů mezi celkem a jeho částmi a mezi částmi - části musí být přesně vnímány, popsány, identifikovány, rozlišeny, odděleny, shrnuty a uspořádány.
Cíle:
- učit strategie pro vyjádření pole a rozdělení celku na části podle určitých cílů
- učit strategie pro integraci – syntézu celku z částí podle potřeby daného momentu
- procvičovat restrukturaci daného pole
- podporovat změny v přístupu a v motivaci v individuálním chápání reality pomocí procesů pro rozvoj kognitivních strategií
15
Na základě přihlášky.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training with subject specialisation (0114)
Course requirements and qualification acquired
other
Certification: Osvědčení o absolvování programu
80-ti hodinový program v rámci DVVP
Guarantor and venue
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Katedra psychologie
Katedra psychologie
Myslíkova 7, Praha 1
Dates and duration
2022/2023
summer semester
10.03.2023
Short-time
80 (total number of hours)
16.4.2023
10.3.2023
11.3.2023
12.3.2023
31.3.2023
1.4.2023
2.4.2023
14.4.2023
15.4.2023
Fees and financing
10000 Kč / kurz
Application
Magdalény Rettigové 4, Praha 1
Katedra psychologie
Iva Gecková
iva.geckova@pedf.cuni.cz
221900342
18.02.2022
05.03.2023
Further information
https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_kurz&cid=6382
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html