Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Metoda rozvoje kognitivních funkcí Reuvena Feuersteina I (6369)
Basic information
Metoda rozvoje kognitivních funkcí Reuvena Feuersteina I
Variant code (CID): 6369
course in preparation
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Education
Katedra psychologie [41-KPSY]
full-time
Czech
Účastníci kursu se naučí pracovat s prvními šesti instrumenty programu Instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina. Dostávají příležitost, aby sami získali zkušenost se zprostředkováním vyučování tak, aby byli schopni naučit děti myslet efektivněji, rozvíjet jejich způsoby myšlení, předávat jim pocit kompetence, naučit je ovládat své chování a nepracovat impulzivně, popřípadě metodou pokusu a omylu.
Cílem programu je vést účastníky kurzu k tomu, aby vyžadovali od dětí promýšlet strategii řešení úkolu a stanovit plán svého postupu. Dále pak naučit děti klást otázky, zvažovat odpovědi a jejich přesnou formulaci. Zvláštní důraz je kladen na práci s chybou.
Heslem celé metody je výzva dítěte k učiteli: „Nechte mě chvilku, já si to rozmyslím…“.
V neposlední řadě je cílem každého instrumentu překonání deficitů kognitivních funkcí na úrovni přijímání informací, jejich zpracování a na úrovni odpovědi, tedy reakce, kterou předložené informace vyvolávají. Účastníci kurzu se seznámí s mechanismem vhodného výběru instrumentů odpovídajících deficitům konkrétních kognitivních funkcí a následně ho procvičí.
MSMT-13356/2017-1-752
MŠMT
Pojem inteligence. Strukturální kognitivní modifikace (2 hod)
Hodnocení potenciálu učení – inventář kognitivních funkcí (2 hod)
Deficity kognitivních funkcí na úrovni inputu, elaborace a outputu (4 hod)
Zkušenosti zprostředkovaného vyučování: zprostředkující interakce, vzájemnost a reciprocita v interakci, zaměřenost interakce (4 hod)
Kognitivní mapa (2 hod)
Program Instrumentální obohacení (2 hod)
Praktická část:
Organizace bodů (20 hod)
Studenti provádějí specifická cvičení týkající se projekce možných vztahů skrze úkoly, ve kterých se na studentovi požaduje, aby našel a nakreslil dané tvary ve shluku bodů na tzv. úvodní straně (1 hod.), 15 stranách se vzorovým nákresem (13 hod.) a 3 stranách „s chybou“ (6 hod.).
Cíle:
• vytvářet předpoklady pro učení se aktivací funkcí v jednotlivých fázích (vstup - zpracování - výstup) mentální činnosti
• vytvářet příležitosti k předvedení množství kognitivních operací: rozlišení,
oddělení, organizace a členění pole, hypotetické a deduktivní myšlení atd.
• vytvářet vnitřní potřebu (návyky) opakováním úkolů, které jsou podobné svou
podstatou
• podporovat vnitřní motivaci prostřednictvím úspěšného plnění podnětných úkolů
• podporovat nezávislost studentů na vnějším zprostředkovateli

Orientace v prostoru I (10 hod)
Instrument se zabývá systémem, který vypovídá o relativním a subjektivním systému orientace v prostoru: vpředu – vzadu – vpravo – vlevo.
Cíle:
- poskytnout stabilní systém vztahů (ve své relativitě), pomocí kterých můžeme
popisovat prostorové vztahy mezi objekty
- učit se představě vztahu a rozvíjet ji
- vyhnout se egocentrickému chování
- zabývat se „interpersonálním“ prostorem
- rozvíjet abstraktní myšlení pomocí využití symbolů
- rozvíjet flexibilitu pomocí různých strategií a různých modalit
- rozvíjet kognitivní funkce

Porovnávání (10 hod)
Studenti procvičují proces porovnávání, které je základním stavebním kamenem pro většinu poznávacích procesů. Cvičení v instrumentu
slouží jako příprava pro kategorizaci, vnímání časové posloupnosti, sylogistické, analogické a tranzitivní myšlení.
Cíle:
- rozvinout schopnost porovnávání
- rozšířit pole vlastností objektů a událostí pro porovnávání
- uvádět funkční parametry pro porovnávání
- zvyšovat schopnost rozlišovat mezi parametry pro porovnávání
- vytvořit porovnávání jako výsledný zvyk při spontánním vnímání a popisu mezi objekty, událostmi a myšlenkami ve smyslu jejich podobností a rozdílů
- poskytnout pojmy, názvy, operace a vztahy pro popis podobností a rozdílů
- rozvíjet kognitivní funkce, které jsou zahrnuty v komparativním chování (ve vstupu, zpracování a výstupu)

Analytické vnímání (10 hod)
Studenti se zaobírají rozdělením celku na části (ať je celek konkrétní nebo abstraktní), což vyžaduje stanovení vztahů mezi celkem a jeho částmi a mezi částmi - části musí být přesně vnímány, popsány, identifikovány, rozlišeny, odděleny, shrnuty a uspořádány.
Cíle:
- učit strategie pro vyjádření pole a rozdělení celku na části podle určitých cílů
- učit strategie pro integraci – syntézu celku z částí podle potřeby daného momentu
- procvičovat restrukturaci daného pole
- podporovat změny v přístupu a v motivaci v individuálním chápání reality pomocí procesů pro rozvoj kognitivních strategií

Kategorizace (8 hod)
Proces kategorizace procvičují studenti na mnoha příkladech „ze života“, osvojují si základní principy, tj. porovnávání a rozlišování., tvoření nadřazeného pojmu na základě podobností, které jsou společné věcem či událostem, podřazeného pojmu na základě rozdílů mezi členy souboru, přidáváním, odčítáním nebo logickým násobením může být
soubor rozšiřován, omezován nebo nově vytvořen.

Ilustrace (6 hod)
Ilustrace jsou sbírkou situací, ve kterých problémy vedou k nerovnováze. Tuto
nerovnováhu je třeba vnímat a rozeznat a pokusit se nastavit rovnováhu užitím příslušného řešení identifikovaného problému.
15
Na základě přihlášky.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training with subject specialisation (0114)
Course requirements and qualification acquired
other
Certification: Osvědčení o absolvování programu
80-ti hodinový program v rámci DVVP
Guarantor and venue
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Katedra psychologie
Katedra psychologie
Myslíkova 7, Praha 1
Dates and duration
2019/2020
summer semester, August
14.08.2020
Short-time
80 (total number of hours)
8 dní po 10 vyučovacích hodinách
Friday - Friday
14.8.2020
28.8.2020
Fees and financing
9000 Kč / kurz
Platbu provádějte až na základě pokynu k úhradě na účet PedF UK 85236011/0100, variabilní symbol 642620 (povinné). Do zprávy pro příjemce uveďte, prosím, jméno účastníka.
osvobozeno
Application
Magdalény Rettigové 4, Praha 1
Katedra psychologie
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
hana.sotakova@pedf.cuni.cz
221900544
31.07.2020
Přihláška viz https://goo.gl/forms/8oxxrM3tLqnwxlcb2
Further information
http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=138
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html