Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Support of the integration of mathematica, reading and language literacy in primary pupils via solving word problems I (9934)
Basic information
Support of the integration of mathematica, reading and language literacy in primary pupils via solving word problems I
Variant code (CID): 10546
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Education
Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM]
full-time
Czech
Cílem kurzu je seznámit účastníky s originální metodikou výuky slovních úloh, která je založena na propojování rozvoje matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základní školy. Metodika byla vyvinuta ve spolupráci odborníků z didaktiky matematiky, didaktiky českého jazyka a psychologie. Je založena na následujících principech:
• Slovní úlohy jsou jedním z kritických míst výuky matematiky a je třeba hledat způsoby, jak je vyučovat.
• Obtížnost slovní úlohy je ovlivněna jazykovými charakteristikami slovní úlohy.
• Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivněna nejen matematickými schopnostmi žáků, ale i úrovní jejich čtenářské a jazykové gramotnosti.
• Slovní úlohy jsou vhodným prostředkem pro rozvíjení vztahu mezi matematikou a českým jazykem jako vyučovacími předměty.
• Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivňována úrovní metakognitivních dovedností.

V rámci kurzu budou účastníci praktickou formou seznámeni se čtyřmi typy metodických materiálů (Porovnávání, Nedokončené strategie, Neposedové, Variované úlohy), které je možné různě kombinovat. Každý z typů pracuje se slovní úlohou odlišným způsobem. Jejich společným znakem jsou zařazené čtenářské a jazykové úlohy, jež je možné využít jak v hodině matematiky, tak v hodinách českého jazyka. Materiály jsou tedy vhodné i pro spolupráci (případně přímo tandemovou výuku) učitelů matematiky a českého jazyka.
UKPedF/533257/2023
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
MSMT- 28686/2022-3
Support of the integration of mathematica, reading and language literacy in primary pupils via solving word problems I
• Principy, na nichž je metodika založena (1 hodina)
• Konkrétní ukázka materiálů všech typů (3 hodiny)
• Pracovní dílny věnované jednotlivým typům materiálů (3 hodiny)*
• Závěr – doporučení k implementaci materiálů na základě pilotáží (1 hodina)

*Podle skladby přihlášených učitelů (1. a 2. stupeň) a jejich preferencí se každý z účastníků podrobně seznámí se dvěma typy materiálů. Učitelé českého jazyka se budou účastnit jedné samostatné dílny, kde se seznámí s tím, jak využít předložené materiály i pro rozvoj jazykové a čtenářské gramotnosti v českém jazyce.
30
podání přihlášky, vstupní podmínkou je odborná způsobilost pedagogického pracovníka ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Mathematics (0541)
Course requirements and qualification acquired
other
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Guarantor and venue
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Centrum celoživotního vzdělávání
PedF UK, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1
Dates and duration
2023/2024
winter semester, September
20.09.2024
Short-time
8 (total number of hours)
Fees and financing
1300 Kč / kurz
osvobozeno
Application
Pedagogická fakulta, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Bc. Klára Hašková, DiS.
klara.haskova@pedf.cuni.cz
221900342
20.03.2024
05.09.2024
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html