Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK) (10496)
Basic information
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK)
Variant code (CID): 10496
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Profession-oriented
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Department of Physics Education [32-KDF]
combined
Czech
Studium sestává ze sedmi vzájemně provázaných oblastí, které budou lektorovat, často společně, níže uvedení lektoři a dále z úvodní a závěrečné části. Celkově je studium koncipováno jako partnerská výměna zkušeností mezi VŠ vzdělavateli a provázejícími učiteli. Samozřejmostí tedy je realizování kontinuální zpětné vazby provázejících učitelů (jejich potřeb a zkušeností) a její průběžné zohledňování v jednotlivých částech studia.

Vzdělávací program byl schválen MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod čj. MSMT-1776/2024-1
MŠMT
MSMT-8998/2023-3 ze dne 24. 4. 2023
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK)
Zahájení, úvod
Forma a rozsah: prezenční, 0,5 h (v rámci 1. setkání)

Oblast 1: Vytváření bezpečného prostředí (ve spolupráci provázejícího učitele a studenta učitelství)
-respektující a partnerská komunikace, nastavování hranic v komunikaci, diskrétnost, praktický nácvik jednání mezi provázejícím učitelem a studentem učitelství
-vytváření bezpečného prostředí pro učení
-práce s pravidly spolupráce (stanovení a dodržení termínů, pravidla komunikace, předávání příprav, nouzové signály, vzájemné představení a oslovování)
-vhodné materiální zázemí pro spolupráci mezi PU a studentem
-způsoby vzájemného vyjasnění představ, očekávání či požadavků mezi PU
a studentem
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 3. setkání)

Oblast 2: Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky
-seznámení se s vhodnými modely reflexe (Korthagenův ALACT model, Kolbův cyklus učení) a s klíčovými prvky reflexe, praktické ukázky
-vedení a strukturování reflektivního (poradenského) rozhovoru (z psychologického hlediska)
-efektivní techniky komunikace se studenty učitelství (užívání popisného jazyka, práce s emocemi, aktivní naslouchání, kladení otevřených otázek aj.), nácvik různých technik rozhovoru
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 3. setkání)

Oblast 3: Sebereflexe provázejícího učitele, poznání specifičnosti učitelova působení
a psychologické zátěže učitelské profese
-systém odborných kompetencí, sociálních kompetencí a sebekompetencí učitele a jejich vztah k expozici, reflexi, autodiagnostice, sebereflexi a registraci výukových činností
-autodiagnostika učitele (diagnostické postupy a strategie); reflexe vlastní výuky
-poznání své učitelské individuality a jejích zdrojů
-klinická náročnost učitelství, nejistoty učitele
-posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 4. setkání)

Oblast 4: Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby
-poskytování popisné zpětné vazby tak, aby byla pro studenty využitelná v dalším učení (zejména je respektující, konkrétní, včasná, přiměřená) – procesní inspirace zpětné vazby, jednotlivé části zpětné vazby; realizace zpětné vazby, která není agresivní, neobsahuje prvky citového vydírání a nevyžádané „dobré rady“, rozdíl mezi zpětnou vazbou věcnou a vztahovou, praktický nácvik
-využívání popisného jazyka – základy popisného jazyka, jeho odlišení zejména od hodnocení a interpretace („věštění“)
-vedení studenta k sebereflexi a k identifikaci vlastních silných a slabých stránek (pomocí zpětných vazeb od ostatních uvědomění si, co jsou mé silné stránky a co příležitosti k dalšímu rozvoji)
§ vedení studenta k formulaci nebo aktualizaci rozvojové zakázky a/nebo rozvojového cíle – formulování vlastního akčního rozvojového plánu
§ nabízení vlastní expertizy či názoru studentovi ze strany PU – v jaké situaci je vhodné a v jaké ne (rozdíl mezi expertním poradenstvím, mentoringem a koučováním, rizika i výhody jednotlivých přístupů)
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 4. setkání)

Oblast 5: Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky
-seznámení se vznikajícím kompetenčním rámcem absolventa učitelství (s jeho současným stavem), diskuze jednotlivých požadavků a kritérií
-strukturované pozorovací archy pro výuku fyziky a výuku obecně – jejich možné využití při reflexi výuky (např. nástroj ZAKVAF)
-pozorování a reflexe výuky (přímo reálné výuky nebo jejího videozáznamu) a identifikace klíčových aspektů, které vedly či nevedly k vytvoření příležitosti pro učení žáků
-navazující diskuze pozorované výuky, zejména pokud jde o cíle výuky, obsahovou adekvátnost výuky, formy a metody výuky, individualizaci výuky atd.
Forma a rozsah: prezenční (částečně společně, částečně paralelně ve 3 sekcích: matematika a deskriptivní geometrie, fyzika, informatika), 3 h (v rámci 1. setkání)

Oblast 6: Znalost profesní přípravy na MFF UK s ohledem na roli provázejícího učitele
-role provázejícího učitele v přípravě budoucích učitelů v rámci kurikula MFF UK
-formy spolupráce mezi pracovníky MFF UK a PU na přípravě budoucích učitelů
-kurikulum vzdělávacích programů MFF UK (cíle, rozsah, formy a metody výuky), konkrétní kurikulum studenta
-klíčové pojmy využívané v přípravě studentů na MFF UK a tvořící profesní jazyk, který si studenti osvojují
-nástroje MFF UK pro spolupráci PU se studentem nebo vzdělavateli MFF UK
Forma a rozsah: online (paralelně ve 3 sekcích: matematika a deskriptivní geometrie, fyzika, informatika), 1,5 h (v rámci 2. setkání)

Oblast 7: Společné plánování výuky
-spolupráce na plánování výuky mezi PU a studentem na praxi
-dlouhodobé a krátkodobé plánování, provázání krátkodobých a dlouhodobých cílů
-individualizace a diferenciace ve výuce na úrovni cílů (plánování různě náročných cílů či různě náročných úrovní naplnění cíle pro různé skupiny žáků v závislosti na jejich potřebách)
-párová a tandemová výuka
Forma a rozsah: prezenčně (2 h, v rámci 1. setkání) a online (2 h, v rámci 2. setkání)

Reflexe studia, ukončení
Forma a rozsah: prezenční, 1 h (v rámci 4. setkání)

15
Studium je určeno pro učitele M, Fy, Inf a Dg 2. stupně ZŠ a učitele SŠ, kteří budou zapojeni do pedagogických praxí studentů učitelství na MFF jako provázející učitelé. Vzhledem ke značné míře interaktivity tohoto studia je počet účastníků kurzu omezen na 15.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training without subject specialisation (0113)
Master's degree
S přispěním jiného subjektu
profesní vzdělávání, získání kvalifikace pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., § 10 – § 21
Course requirements and qualification acquired
nejsou stanoveny
Certification: Osvědčení o absolvování programu
bez kreditů
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb.
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK)
Guarantor and venue
doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
Department of Physics Education
Department of Physics Education
MFF UK
Dates and duration
2023/2024
winter semester, March
09.03.2024
Short-time
22 (total number of hours)
26.3.2024
Fees and financing
0 Kč / kurz
Application
KDF
Helena Šulcová
helena.sulcova@matfyz.cuni.cz
951552407
01.01.2024
01.03.2024
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html