Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK) (10496)
Basic information | |
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK) | |
Variant code (CID): | 10496 |
admission procedure in progress | |
Orientation: | Lifelong learning programme - Profession-oriented |
Faculty: | Faculty of Mathematics and Physics |
Department of Physics Education [32-KDF] | |
combined | |
Czech | |
Studium sestává ze sedmi vzájemně provázaných oblastí, které budou lektorovat, často společně, níže uvedení lektoři a dále z úvodní a závěrečné části. Celkově je studium koncipováno jako partnerská výměna zkušeností mezi VŠ vzdělavateli a provázejícími učiteli. Samozřejmostí tedy je realizování kontinuální zpětné vazby provázejících učitelů (jejich potřeb a zkušeností) a její průběžné zohledňování v jednotlivých částech studia. |
|
Vzdělávací program byl schválen MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod čj. MSMT-1776/2024-1 | |
MŠMT | |
MSMT-8998/2023-3 ze dne 24. 4. 2023 | |
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK) | |
Zahájení, úvod Forma a rozsah: prezenční, 0,5 h (v rámci 1. setkání) Oblast 1: Vytváření bezpečného prostředí (ve spolupráci provázejícího učitele a studenta učitelství) -respektující a partnerská komunikace, nastavování hranic v komunikaci, diskrétnost, praktický nácvik jednání mezi provázejícím učitelem a studentem učitelství -vytváření bezpečného prostředí pro učení -práce s pravidly spolupráce (stanovení a dodržení termínů, pravidla komunikace, předávání příprav, nouzové signály, vzájemné představení a oslovování) -vhodné materiální zázemí pro spolupráci mezi PU a studentem -způsoby vzájemného vyjasnění představ, očekávání či požadavků mezi PU a studentem Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 3. setkání) Oblast 2: Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky -seznámení se s vhodnými modely reflexe (Korthagenův ALACT model, Kolbův cyklus učení) a s klíčovými prvky reflexe, praktické ukázky -vedení a strukturování reflektivního (poradenského) rozhovoru (z psychologického hlediska) -efektivní techniky komunikace se studenty učitelství (užívání popisného jazyka, práce s emocemi, aktivní naslouchání, kladení otevřených otázek aj.), nácvik různých technik rozhovoru Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 3. setkání) Oblast 3: Sebereflexe provázejícího učitele, poznání specifičnosti učitelova působení a psychologické zátěže učitelské profese -systém odborných kompetencí, sociálních kompetencí a sebekompetencí učitele a jejich vztah k expozici, reflexi, autodiagnostice, sebereflexi a registraci výukových činností -autodiagnostika učitele (diagnostické postupy a strategie); reflexe vlastní výuky -poznání své učitelské individuality a jejích zdrojů -klinická náročnost učitelství, nejistoty učitele -posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 4. setkání) Oblast 4: Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby -poskytování popisné zpětné vazby tak, aby byla pro studenty využitelná v dalším učení (zejména je respektující, konkrétní, včasná, přiměřená) – procesní inspirace zpětné vazby, jednotlivé části zpětné vazby; realizace zpětné vazby, která není agresivní, neobsahuje prvky citového vydírání a nevyžádané „dobré rady“, rozdíl mezi zpětnou vazbou věcnou a vztahovou, praktický nácvik -využívání popisného jazyka – základy popisného jazyka, jeho odlišení zejména od hodnocení a interpretace („věštění“) -vedení studenta k sebereflexi a k identifikaci vlastních silných a slabých stránek (pomocí zpětných vazeb od ostatních uvědomění si, co jsou mé silné stránky a co příležitosti k dalšímu rozvoji) § vedení studenta k formulaci nebo aktualizaci rozvojové zakázky a/nebo rozvojového cíle – formulování vlastního akčního rozvojového plánu § nabízení vlastní expertizy či názoru studentovi ze strany PU – v jaké situaci je vhodné a v jaké ne (rozdíl mezi expertním poradenstvím, mentoringem a koučováním, rizika i výhody jednotlivých přístupů) Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 4. setkání) Oblast 5: Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky -seznámení se vznikajícím kompetenčním rámcem absolventa učitelství (s jeho současným stavem), diskuze jednotlivých požadavků a kritérií -strukturované pozorovací archy pro výuku fyziky a výuku obecně – jejich možné využití při reflexi výuky (např. nástroj ZAKVAF) -pozorování a reflexe výuky (přímo reálné výuky nebo jejího videozáznamu) a identifikace klíčových aspektů, které vedly či nevedly k vytvoření příležitosti pro učení žáků -navazující diskuze pozorované výuky, zejména pokud jde o cíle výuky, obsahovou adekvátnost výuky, formy a metody výuky, individualizaci výuky atd. Forma a rozsah: prezenční (částečně společně, částečně paralelně ve 3 sekcích: matematika a deskriptivní geometrie, fyzika, informatika), 3 h (v rámci 1. setkání) Oblast 6: Znalost profesní přípravy na MFF UK s ohledem na roli provázejícího učitele -role provázejícího učitele v přípravě budoucích učitelů v rámci kurikula MFF UK -formy spolupráce mezi pracovníky MFF UK a PU na přípravě budoucích učitelů -kurikulum vzdělávacích programů MFF UK (cíle, rozsah, formy a metody výuky), konkrétní kurikulum studenta -klíčové pojmy využívané v přípravě studentů na MFF UK a tvořící profesní jazyk, který si studenti osvojují -nástroje MFF UK pro spolupráci PU se studentem nebo vzdělavateli MFF UK Forma a rozsah: online (paralelně ve 3 sekcích: matematika a deskriptivní geometrie, fyzika, informatika), 1,5 h (v rámci 2. setkání) Oblast 7: Společné plánování výuky -spolupráce na plánování výuky mezi PU a studentem na praxi -dlouhodobé a krátkodobé plánování, provázání krátkodobých a dlouhodobých cílů -individualizace a diferenciace ve výuce na úrovni cílů (plánování různě náročných cílů či různě náročných úrovní naplnění cíle pro různé skupiny žáků v závislosti na jejich potřebách) -párová a tandemová výuka Forma a rozsah: prezenčně (2 h, v rámci 1. setkání) a online (2 h, v rámci 2. setkání) Reflexe studia, ukončení Forma a rozsah: prezenční, 1 h (v rámci 4. setkání) |
|
15 | |
Studium je určeno pro učitele M, Fy, Inf a Dg 2. stupně ZŠ a učitele SŠ, kteří budou zapojeni do pedagogických praxí studentů učitelství na MFF jako provázející učitelé. Vzhledem ke značné míře interaktivity tohoto studia je počet účastníků kurzu omezen na 15. | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training without subject specialisation (0113) | |
Master's degree | |
S přispěním jiného subjektu | |
profesní vzdělávání, získání kvalifikace pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., § 10 – § 21 | |
Course requirements and qualification acquired | |
nejsou stanoveny | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. | |
Study to pursue a specialty activity accompanying a teacher (for teachers working with the MFF UK) | |
Guarantor and venue | |
doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D. | |
Department of Physics Education | |
Department of Physics Education | |
MFF UK | |
Dates and duration | |
2023/2024 | |
winter semester, March | |
09.03.2024 | |
Short-time | |
22 (total number of hours) | |
26.3.2024 | |
Fees and financing | |
0 Kč / kurz | |
Application | |
KDF | |
Helena Šulcová | |
helena.sulcova@matfyz.cuni.cz | |
951552407 | |
01.01.2024 | |
01.03.2024 | |