The Bible in literature, literature in the Bible. Topics for working with text (not only) in literary education. (8519)
Basic information | |
The Bible in literature, literature in the Bible. Topics for working with text (not only) in literary education. | |
Variant code (CID): | 8519 |
applications closed | |
![]() |
|
Orientation: | Lifelong learning programme - Interest-oriented |
Faculty: | Faculty of Education |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [41-UVRV] | |
full-time | |
Czech | |
Základní znalost Bible je v našem kulturním okruhu považována za součást všeobecného kulturního rozhledu. Co však základní znalost Bible tvoří? Mají žáci umět vyjmenovat její jednotlivé části, aniž by pronikli hlouběji pod povrch? Pracovat s texty, které vznikaly před mnoha staletími je pro učitele z mnoha důvodů náročné. Nabízíme kurz, ve kterém získáte konkrétní výukové materiály a navíc si je budete moci vyzkoušet sami na sobě v roli žáků. Využijeme biblické texty a budeme sledovat jejich interpretace v krásné literatuře s přesahy do dalších uměleckých oborů (drama, film, výtvarné a hudební umění). Věříme, že takový postup může ukázat, v čem je tento text živý a že má co nabídnout i lidem, kteří jej nevnímají primárně jako náboženský text. V deseti setkáních představíme klíčové postavy biblických příběhů a jejich prototypické role jako praotec, prorok, apoštol; specifické literární formy jako žalmy či epištoly, principy metaforické řeči podobenství a kulturní kontakty židovské a křesťanské literatury s literaturou řeckou a latinskou. Nevyhneme se ani jádru celé křesťanské Bible – evangeliím. |
|
MSMT- 193/2022-3-164 | |
MŠMT | |
11914/2017-1 | |
Bible in litetarure, literature in Bible. | |
1. Příběh Ježíše Nazaretského od narození do ukřižování Ježíš jako unikátní literární postava. Jak Ježíše poznávali jeho učedníci a jak o sobě mluví sám? Metafora – podobenství jako základní explanační postup. Jak Ježíš cituje (Starý) Zákon a co o něm říká? Klíčový pojem: evangelium Biblický pramen – text k interpretaci: Synoptická evangelia; Literatura: pašijové hry – od lidových her po texty současné (Plastic People); vznik kánonu a apokryfy (K. Čapek Kniha apokryfů), 2. Praotec Jákob – Izrael Starozákonní praotci od Adama po Jákoba; „Ukradené“ požehnání, Příběh: Jákob a Ezau; Bůh rozmlouvá s Jákobem, Klíčový pojem: požehnání Biblický pramen – text k interpretaci: Genesis Literatura: K. Čapek: Adam Stvořitel, J. Steinbeck: Na východ od ráje. 3. Prorok Jonáš, příběh a žalm – modlitba Jonáš se zdráhá přijmout roli proroka. Proč nechtěl jít do Ninive? Co dělal v rybím břiše? Kdo byli proroci ve Starém zákoně a jaký vztah měli k vládcům? „bezejmenný“ prorok, Elijáš a Achab, Izaijáš v babylónském zajetí, atd. Příběh: Jonášův celý Klíčový pojem: žalm – modlitba Biblický pramen – text k interpretaci: kniha Jonáš Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 90 4. David – předobraz všech králů Kontext: Židovské království Saul – David – Šalamoun; Jeruzalémský chrám, Příběh: David a Saul (spíše než Goliáš); David a Batšeba, prorok Náthan, Klíčový pojem k porozumění: víra Biblický pramen – text k interpretaci: Samuelovy knihy a Knihy královské Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 66. 5. Ježíš mezi zmrtvýchvstáním a nanebevstoupením Učedníci se obávají pronásledování, nevědí co dál, skrývají se nebo odcházejí jako poutníci do Emauz. Ježíš mezi ně přichází a mluví s nimi Příběh: seslání Ducha Svatého Klíčový pojem: naděje Biblický pramen– text k interpretaci: Evangelia (Janovo) Literatura: C. S. Lewis: Lev, čarodějnice a skříň, M. Waltari: Jeho království, J. R. R. Tolkien: Pán prstenů 6. Apoštol Petr aneb jak to bylo s těmi klíči od nebeského království Příběh: Petrovy silné a slabé stránky; spolehnutí se na působení Ducha Svatého - změna nastavení mysli, Klíčový pojem: církev jako společenství - „kde jsou dva v mém jméně…“ Biblický pramen – text k interpretaci: Skutky apoštolů Literatura: M. Waltari: Jeho království 7. Pavel z Tarsu – příběh obrácení a misie Očití svědci ubývají, klíčovou roli šíření významu a smyslu sehrává „autorský“ text – dopisy určené k opakovanému předčítání, zvěst o Božím království díky misijní činnosti překračuje hranice židovství a otvírá se světu; Příběh: obrácení Pavla, obhajoba touhy přinášet radostnou zvěst i křesťanům, kteří nepocházejí ze židovství na apoštolském koncilu v Jeruzalémě Klíčový pojem: misie, láska Biblický pramen – text k interpretaci: Epištoly - 1. Korintským 13 8. Apokalypsa - konec světa nebo nový začátek? Naděje na druhý příchod Ježíše Krista na zemi a jeho odraz v umění od středověku do současnosti. Klíčový pojem: eschalotogie Biblický pramen – text k interpretaci: Zjevení sv. Jana Literatura: Dante Alighieri: Božská komedie, H. Hesse: Stepní vlk, 9. a 10. Prezentace zpracování vlastních lekcí účastníky |
|
20 | |
pedagogové volného času, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé VOŠ | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Literature and linguistics (0232) | |
Course requirements and qualification acquired | |
prezentace projektu | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
0 | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Guarantor and venue | |
PhDr. Karel Starý, Ph.D. | |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | |
PhDr. Karel Starý, Ph.D. | |
Dates and duration | |
2022/2023 | |
winter semester, September | |
21.09.2022 | |
Short-time | |
15 (total number of hours) | |
10 setkání v blocích po 90 minutách | |
Wednesday - Wednesday | |
Fees and financing | |
2000 Kč / course | |
Application | |
M. Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Bc. Iva Gecková | |
iva.geckova@pedf.cuni.cz | |
221900342 | |
17.06.2022 | |
20.09.2022 | |
![]() |