Učitelský stres a syndrom vyhoření - jak se mu vyhnout (6375)
Basic information | |
Učitelský stres a syndrom vyhoření - jak se mu vyhnout | |
Variant code (CID): | 8098 |
admission procedure terminated | |
![]() |
|
Orientation: | Lifelong learning programme - Interest-oriented |
Faculty: | Faculty of Education |
Katedra psychologie [41-KPSY] | |
full-time | |
Czech | |
Kurz je zaměřen na problematiku profesní náročnosti, profesního stresu a syndromu vyhoření v učitelství. Cílem kurzu je, aby zúčastnění vyučující získali vhled do problematiky zdrojů učitelského stresu a možností jeho snižování tak, aby u nich nedošlo k rozvinutí syndromu vyhoření. Kurz míří jak do oblasti teoreticko-empirických poznatků, tak do oblasti aplikace na vlastní profesní zkušenosti a prožitky. Účastníci a účastnice se seznámí se základními pojmy a poznatky v této oblasti, vyzkouší si základní techniky, jejichž prostřednictvím lze mapovat osobní míru profesního stresu a jeho zdrojů, a budou diskutovat obecně platné i osobně relevantní preventivní a intervenční strategie, které vedou ke snižování celkové míry prožívaného stresu v učitelství. | |
MSMT- 34010/2019-1-1152 | |
MŠMT | |
Učitelský stres a syndrom vyhoření - jak se mu vyhnout | |
2.1. Zmapování osobních zkušeností s profesním stresem a jeho zdroji (1/2 hodiny) 2.1. Stres - vymezení pojmů; zdroje stresu v učitelství; projevy stresu; pozitivní a negativní účinky stresu; osobnostní a profesní faktory zvyšující a snižující negativně prožívaný stres; důsledky stresu pro jednotlivce; techniky pro zjišťování míry stresu (2 hodiny) 2.2. Syndrom vyhoření – vymezení pojmů; vývoj syndromu vyhoření; údaje o výskytu syndromu vyhoření mezi vyučujícími; důsledky syndromu vyhoření pro vyučující, pro kvalitu výuky, pro fungování školy (2 hodiny) 2.3. Strategie zvládání stresu – představení druhů copingových strategií; pozitivní a negativní copingové strategie; autodiagnostické techniky; psychohygiena (2 hodiny) 2.4. Prevence a intervence – prevence učitelského stresu na úrovni jednotlivce a na úrovni školy; intervence na úrovni jednotlivce a na úrovni školy (1 hodina) 2.4. Závěrečná reflexe, evaluace (1/2 hodiny) |
|
20 | |
pro pedagogické pracovníky SŠ a ZŠ | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training without subject specialisation (0113) | |
Course requirements and qualification acquired | |
other | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
![]() |
|
![]() |
|
8 hodinový program v rámci DVPP | |
![]() |
|
Guarantor and venue | |
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. | |
Katedra psychologie | |
Katedra psychologie | |
Dates and duration | |
2022/2023 | |
winter and summer semester | |
Short-time | |
8 (total number of hours) | |
Fees and financing | |
1500 Kč / course | |
Application | |
Magdalény Rettigové 4, Praha 1 | |
Katedra psychologie | |
Bc. Iva Gecková PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. |
|
iva.geckova@pedf.cuni.cz | |
221900544 | |
08.09.2022 | |
19.09.2022 | |
![]() |
|
Further information | |
https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_kurz&cid=6439 |