Playful and conscious dance for seniors (12177)
Basic information | |
| Playful and conscious dance for seniors | |
| Variant code (CID): | 12177 |
| admission procedure in progress | |
![]() |
|
| Orientation: | Lifelong learning programme - Interest-oriented |
| Faculty: | Faculty of Physical Education and Sport |
| Centrum CŽV a služeb [51-902530] | |
| full-time | |
| Czech | |
| "Playful and Conscious Dance for Seniors" (90 minutes 1/t) is a ten-part movement education program that combines physical health, somatic awareness, and the joy of creative movement. The lessons are based on developmental movement patterns (Bartenieff Fundamentals) and Laban's movement analysis, and gradually develop stability, balance, spatial orientation, coordination, and mobility. The course is primarily intended for seniors, but it is also suitable for younger participants from the helping professions (e.g., physical therapists, social workers, educators, caregivers) who want to draw inspiration for working with the older population or are looking for new ideas for their own self-care and regeneration. The program works on several levels: • Anatomical-kinematic exercises improve joint mobility, gently strengthen and support balance, and include developmental patterns. • The somatic component leads to awareness of "what I am doing, what I am feeling, what I am experiencing" and strengthens the sense of control and the ability to "I can." • The emotional-expressive and dynamic level opens up different qualities of movement and allows for the safe expression of a whole range of emotions through dance and gesture, evoking feelings of joy and relaxation. • The social dimension promotes cooperation, relatedness, playfulness, acceptance without shame, and joint creation. • The artistic dimension allows participants to compose and share joint movement/dance in the present moment as a supremely artistic experience. In our research, we have shown that in addition to physical effects, somatic dance also has significant cognitive benefits: it improves attention, memory, planning, and brain flexibility, and promotes coordination, spatial orientation, and a sense of confidence in movement. It contributes to improved self-confidence, mood, and the elimination of internal censorship, opening up space for playfulness, creativity, and the joy of shared movement. |
|
| Adapted Physical Education and Sport | |
| Playful and conscious dance for seniors | |
| 1. Dech a vědomé tělo Cvičení zaměřené na dech a jeho anatomické působení v těle. Dech a jemný pohyb přinášejí vnitřní klid a uvědomění těla, rytmus a dynamika pak posilují výdrž, sounáležitost i propojení centra s periferií. 2. Uzemnění a stabilita Chodidla, pánev, opora, jistota, práce s váhou a svalovou silou 3. Páteř a vlna pohybu Spirálové a vlnivé pohyby páteře zlepšují mobilitu a koordinaci, podporují pocit celistvosti a uvolnění emocí, zatímco společné rytmizované cvičení posiluje souhru a propojení skupiny. 4. Chůze a rytmus Variace chůze v různých tempech rozvíjejí kondici, orientaci v prostoru i hru s rytmem, přičemž společný pohyb přináší radostnou energii a kreativitu. 5. Prostor a orientace Cvičení v různých částech prostoru rozvíjí představivost, jistotu a orientaci, střídá preciznost s hravostí a podporuje kontakt s ostatními. 6. Rovnováha a koordinace Balanční hry posilují stabilitu, sebevědomí i spolupráci, zatímco práce s rekvizitami rozvíjí vnímání těla a pohybu. 7. Improvizace s rekvizitami Hra s míčky, šátky či stuhami rozvíjí jemnou motoriku, fantazii a somatické vnímání těla. Podporuje kreativní pohyb, hravost, humor a uvolnění studu. 8. Hudba, rytmus a vztahy Pohyb na hudbu podporuje emoční vyjádření a somatické vnímání změn vnitřního prožitku. Dynamika pohybu se stává jazykem emocí a sociálně se rozvíjí vztah skrze zrcadlení a následování. 9. Integrace Spojení všech složek do kompozice ukazuje pokrok a tvořivost. Podporuje somatické „já mohu“, dynamickou pestrost a společný prožitek, který posiluje radost, přijetí a svobodu. Sledujeme druhé, vnímáme různorodost a učíme se dávat i brát prostor. |
|
| 10 | |
| nejsou stanoveny | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
| Sports (1014) | |
Course requirements and qualification acquired | |
| nejsou stanoveny | |
| Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
| 0 | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Guarantor and venue | |
| doc. Mgr. Michal Šteffl, Ph.D. | |
| Centrum CŽV a služeb | |
| Centrum CŽV a služeb | |
| FTVS UK ,José Martího 269/31, Praha 6 - Veleslavín (Učebna TB0-1) | |
Dates and duration | |
| 2025/2026 | |
| winter semester, October | |
| 08.10.2025 | |
| Short-time | |
| 4 (total number of hours) | |
| 8.10.2025 15.10.2025 22.10.2025 29.10.2025 5.11.2025 10.12.2025 12.11.2025 19.11.2025 26.11.2025 3.12.2025 |
|
Fees and financing | |
| 1699 Kč / course | |
| osvobozeno | |
Application | |
| https://www.ftvs-vzdelavani.cz/ | |
| Mgr. Bc. Jolana Šmídová | |
| jolana.semencova@ftvs.cuni.cz | |
| 73138320 | |
| 02.09.2025 | |
| 03.10.2025 | |
![]() |
|
Further information | |
| https://www.ftvs-vzdelavani.cz/ | |

