Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 181)
 
   Login via CAS
Study to expand professional qualifications focused on teaching the subject of mathematics (12168)
Basic information
Study to expand professional qualifications focused on teaching the subject of mathematics
Variant code (CID): 12168
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Profession-oriented
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Department of Mathematics Education [32-KDM]
combined
Czech
Cílem kurzů je umožnit absolventům magisterských učitelských studijních programů rozšíření kvalifikace na způsobilost vyučovat všeobecně vzdělávací předmět matematika, na druhém stupni základní školy nebo na střední škole. Realizace nabízené výuky poskytne studujícím jak obecný teoretický základ vyučovaného předmětu, tak pedagogické a didaktické dovednosti nezbytné pro práci vyučujícího daného předmětu.

Vzhledem k tomu, že se jedná o rozšiřující studium pro kvalifikované učitele jiných předmětů, nejsou zařazeny předměty pedagogicko-psychologického základu, které jsou jinak běžné u studentů učitelských oborů.
Studium je koncipováno jako tříleté. Pro hladký průběh studia je doporučeno přidržet se při absolvování předepsaných předmětů níže stanoveného vzdělávacího plánu. Při tvorbě plánu byla zohledněna zejména obsahová návaznost jednotlivých předmětů a celková hodinová dotace za každý půlrok studia tak, aby časové nároky byly rozloženy rovnoměrně. Během posledního půlroku studia předpokládáme intenzivní zaměření potenciálních studentů na tvorbu závěrečné práce. Z tohoto důvodu je časová náročnost během tohoto období nižší. Navrhovaný vzdělávací plán vychází ze studijního plánu pro bakalářský a magisterský studijní program týkající se učitelství matematiky akreditovaný na MFF UK. Vzhledem k cílové skupině je navrhovaný vzdělávací plán co do časové náročnosti uzpůsoben možnostem učitelů z praxe.
Vzhledem k tomu, že se jedná o rozšiřující studium pro kvalifikované učitele jiných předmětů, nejsou zařazeny předměty Pedagogika I, Pedagogika II a Psychologie, které jsou jinak běžné u studentů učitelských oborů. Problematika speciálních vzdělávacích potřeb žáků v daném předmětu je zahrnuta do předmětu Didaktika matematiky.

Vzdělávací cíl z pohledu účastníka: Rozumím matematice jako vyučovanému oboru a dále se rozvíjím prostřednictvím získávání nových oborových znalostí i znalostí kurikulárních vztahujících se k výuce přírodovědných oborů. Dokáži didakticky vhodně a efektivně zprostředkovat žákům obsah matematiky a zasadit ho do širších souvislostí přírodovědných oborů a přínosu pro rozvoj společnosti i v historické perspektivě. Umím přenést mé učitelské kompetence z jiných předmětů i do výuky matematiky. K získání uvedených znalostí a dovedností vedou nejen fyzikálně zaměřené přednášky a semináře, ale i pedagogické praxe a jejich reflexe. I při matematicky orientovaných přednáškách a seminářích jsou uplatňovány aktivizační metody, vyučující modelují kvalitní výuku, využívají diskuse s účastníky apod.
MSMT-17197/2024-11-137
MŠMT
MSMT-8998/2023-3 ze dne 24. 4. 2023
Study to expand professional qualifications focused on teaching the subject of mathematics
Studium je koncipováno jako tříleté a probíhá v kombinované formě. Pro hladký průběh studia je doporučeno přidržet se při absolvování předepsaných předmětů průběhů uvedených ve vzdělávacím plánu příslušného kurzu. Při tvorbě plánu byla zohledněna zejména obsahová návaznost jednotlivých předmětů a celková hodinová dotace za každý půlrok studia tak, aby časové nároky byly rozloženy rovnoměrně. Ve vzdělávacím plánu je specifikován rozsah prezenční výuky, která bude probíhat blokově v prostorách MFF UK, a přibližná doba samostudia. Studující samozřejmě mohou navštěvovat přednášky a cvičení společně se studenty prezenčního studia učitelských bakalářských a magisterských oborů. Počet hodin samostudia je ve studijních plánech uveden proto, aby uchazeči získali orientační představu o náročnosti studia. Tento počet hodin není započítán do celkového počtu hodin kontaktní výuky.

Během posledního půlroku studia se předpokládá intenzivní práce na tvorbě závěrečné práce. Z tohoto důvodu je časová náročnost během tohoto období nižší. Vzdělávací plány vychází ze studijních plánů pro bakalářské a magisterské studijní programy týkající se učitelství fyziky a matematiky akreditované na MFF UK. Vzhledem k cílové skupině jsou navrhované vzdělávací plány co do časové náročnosti uzpůsobeny možnostem učitelů a dalších absolventů z praxe.
Vzhledem k tomu, že se jedná o studium při zaměstnání, nabízíme učitelům možnost vybrané předměty absolvovat formou určených kurzů DVPP (dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků). Kurzy DVPP je možné absolvovat i s předstihem, před vlastním započetím studia příslušného kurzu CŽV. Kurzy nelze uznat, pokud byly absolvovány před více než 10 lety vzhledem k datu podání žádosti o uznání. Kurzy DVPP lze absolvovat i během studia kurzu CŽV. O uznání splnění studijní povinnosti formou DVPP kurzu je třeba podat žádost na studijní oddělení.
Výuka probíhá prezenčně formou pravidelných setkání (typicky celodenní páteční setkání, nebo několikadenní výukové turnusy). Studenti mohou v případě potřeby využívat také individuální konzultace s jednotlivými vyučujícími. Frekventanti kurzu mohou samozřejmě v případě zájmu a podle svých časových možností navštěvovat také přednášky a cvičení společně se studenty prezenčního studia učitelských bakalářských a magisterských programů.
Součástí předmětu Pedagogická praxe z matematiky (CŽV) je reflexe této praxe prováděná ve spolupráci se zkušeným učitelem matematiky. Frekventant musí splnit 100 % hodin předepsané pedagogické praxe. Frekventanti jsou vyzýváni ke sdílení zkušeností z oborové pedagogické praxe v rámci didakticky zaměřených předmětů.
20
Vysokoškolské vzdělání magisterského typu.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training with subject specialisation (0114)
Master's degree
Z prostředků účastníka
profesní vzdělávání, získání kvalifikace učitel SŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 9, odst. 1, písm. c2.) a d2.), nebo odst. 2, písm. d2.), nebo odst. 3, písm. a2.), b2.), a c2.), nebo odst. 5, písm. b2.), nebo odst. 7, písm. a2.) a b)
Course requirements and qualification acquired
obhajoba závěrečné práce
závěrečná zkouška
Certification: Osvědčení o absolvování programu
nejsou žádné
učitelská kvalifikace, další aprobační předmět pro SŠ
učitelská kvalifikace, další aprobační předmět pro ZŠ
§ 25 a § 27 zákona č. 563/2004 Sb.
Study to expand professional qualifications focused on teaching the subject of mathematics
Guarantor and venue
Mgr. Zdeněk Halas, DiS., Ph.D.
Department of Mathematics Education
Department of Mathematics Education
MFF UK-Katedra didaktiky matematik , Sokolovská 49/83, 186 75 Praha 8
Dates and duration
2025/2026
winter semester
01.10.2025
6
456 (total number of hours)
Fees and financing
5000 Kč / course
Application
Ke Karlovu 3, 121 16 Praha 2
Student Affairs Department
Daniela Pysková
daniela.pyskova@matfyz.cuni.cz
951551250
01.09.2025
10.09.2025
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html