Náměty na praktická cvičení ze zoologie bezobratlých – webinář (D8468)
Basic information | |
Náměty na praktická cvičení ze zoologie bezobratlých – webinář | |
Variant code (CID): | 11779 |
admission procedure in progress | |
![]() |
|
Orientation: | Lifelong learning programme - Interest-oriented |
Faculty: | Faculty of Science |
Futher Education Centre [31-643] | |
full-time | |
Czech | |
Cílem tohoto kurzu je seznámit učitele a další pedagogické pracovníky s vhodnými pomůckami a přístrojovým vybavením, doporučenou literaturou, vhodnými modelovými zástupci, metodami získávání materiálu a konkrétními náměty na praktická cvičení ze zoologie bezobratlých, které mohou využít ve školní výuce nebo při vedení přírodovědných kroužků. Dalším cílem je vzájemná výměna zkušeností mezi účastníky. | |
Náměty na praktická cvičení ze zoologie bezobratlých – webinář | |
Důraz je kladen především na metodiku vyhledávání a odchytu/sběru, a na následné pozorování živých jedinců a dále vnější morfologie fixovaných jedinců. Do kurzu nejsou zahrnuta pitevní praktika, na která je zaměřen jiný kurz. Kurz bude probíhat formou webináře na platformě Google Meet a Google Classroom. V tomto prostředí budou účastníkům k dispozici i výukové materiály a videonahrávka z webináře. Lektoři budou vysílat z didaktické učebny PřF UK a jednotlivé náměty na praktická cvičení představí pomocí výukových prezentací a videí. Některé úlohy budou během webináře demonstrovat živě na kameru, bude také vysílán živý obraz z mikroskopu a ze stereomikroskopu. Výukové materiály a nahrávka budou účastníkům k dispozici po dobu minimálně tří měsíců po skončení webináře. S nahrávkou bude nakládáno v souladu s platnými předpisy GDPR. Webinář je rozdělen do pěti částí po dvou vyučovacích hodinách (jeden blok má tedy celkovou délku 90 minut), z nichž každý proběhne jiný den. 1. část – 2 vyučovací hodiny - doporučené pomůcky, přístrojové vybavení a literatura - houbovci (Porifera) – pozorování kostry a gemulí rohovitých hub - žahavci (Cnidaria) – pozorování a pokusy s nezmary – příjem potravy, reakce na mechanické podněty, mikroskopování žahavých buněk; pozorování medúzky sladkovodní (Craspedacusta sowerbyi) 2. část – 2 vyučovací hodiny - hlístice (Nematoda), vířníci (Rotifera) a želvušky (Tardigrada) – pozorování zástupců ve vzorcích mechu a ve vzorcích kalu z akvarijního filtru; pozorování háďátka obecného (Caenorhabditis elegans) v laboratorní kultuře. - ploštěnci (Plathelminthes) – pozorování a determinace našich trojvětevných ploštěnek (Tricladida). 3. část – 2 vyučovací hodiny - měkkýši (Mollusca) – pozorování aktivity a ontogenetického vývoje akvarijních plžů, porovnání hlavních skupin našich vodních a suchozemských plžů („předožábří“; plicnatí spodnoocí, plicnatí stopkoocí); pozorování aktivity sladkovodních mlžů hrachovek (Pisidium spp.) a okružanek (Sphaerium spp.); určování schránek vybraných zástupců suchozemských, sladkovodních a mořských měkkýšů - kroužkovci (Annelida) – pozorování pohybu a příjmu potravy vybraných zástupců pijavic (Hirudinea); pozorování aktivity a vnější stavby těla vybraných půdních a vodních máloštětinatců (Oligochaeta) 4. část – 2 vyučovací hodiny - členovci (Arthropoda) – korýši – pozorování aktivity a vnější stavby těla akvarijních raků a krevet; pozorování stavby těla a vitální barvení hrotnatky (Daphnia sp.); pozorování stavby těla a aktivity stínek (Oniscoidea); pozorování líhnutí a časného larválního vývoje žábronožky solné (Artemia salina) - členovci (Arthropoda) – pavoukovci (Arachnida) – porovnání vnější stavby těla pavouka a sekáče; pozorování roztočů vyextrahovaných ze vzorků půdy; pozorování vnější stavby těla klíštěte (Ixodes sp.) a porovnání jeho jednotlivých vývojových stádií 5. část – 2 vyučovací hodiny - členovci (Arthropoda) – hmyz (Insecta) – porovnání ontogenetického vývoje vybraných hmyzích řádů (proměna dokonalá a nedokonalá); pozorování dýchání larev a dospělců různých skupin vodního hmyzu - zoologem na mořské pláži – identifikace makroskopických a mikroskopických pozůstatků bezobratlých živočichů nalezených na břehu moře a v mořském písku - závěrečná výměna zkušeností a shrnutí |
|
Maximální kapacita webináře není omezena, optimální počet je 20 účastníků. Cílovou skupinou jsou především aprobovaní i neaprobovaní učitelé přírodopisu na druhém stupni základních škol, biologie na gymnáziích a obdobných přírodovědných předmětů na středních odborných školách. Dále do cílové skupiny spadají další pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, pedagogové volného času domů dětí a mládeže a středisek volného času realizující přírodovědné kroužky. | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training with subject specialisation (0114) | |
Course requirements and qualification acquired | |
other | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
0 | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Guarantor and venue | |
RNDr. Jan Mourek, Ph.D. | |
Department of Biology Education | |
Department of Biology Education | |
Přírodovědecká fakulta UK, Albertov 6, Praha 2 | |
Dates and duration | |
2024/2025 | |
summer semester | |
17.03.2025 | |
Short-time | |
10 (total number of hours) | |
Fees and financing | |
1200 Kč / course | |
Application | |
PřF UK | |
RNDr. Jan Mourek, Ph.D. | |
jan.mourek@natur.cuni.cz | |
221951866 | |
01.03.2025 | |
![]() |