Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE GEOLOGY (SPUCGEO)
Basic information | |
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE GEOLOGY | |
Variant code (CID): | 11730 |
admission procedure in progress | |
![]() |
|
Orientation: | Lifelong learning programme - Profession-oriented |
Faculty: | Faculty of Science |
Futher Education Centre [31-643] | |
combined | |
Czech | |
The study is implemented in four interconnected areas, or blocks of pedagogical-psychological subjects (70 hours), subject didactics according to the chosen module (80 hours), guided and reflected practice (150 hours) and a block of repetition of professional subjects (40 hours) according to the candidate's chosen subject module. The content of the study covers the full range of issues related to teaching in secondary schools and at the second level of primary schools in the field of the didactic module chosen by the candidate, provided that the participant is currently a student of a master's or doctoral degree in geology or a related field, or has previously completed a master's or doctoral degree in geology or a related field. The study includes pedagogical-psychological subjects - common for all modules, subjects of the candidate's chosen didactic module and subjects of the professional basis of the didactic module implemented in the form of lectures, exercises, seminars, field exercises and excursions. The pedagogical-psychological block is provided by teachers from the Faculty of Education of Charles University who come to the Faculty of Education of Charles University. Other subjects are taught by teachers from the Faculty of Science of Charles University. Students of the Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers – Combined Form attend courses on weekends, or Fridays in the afternoon and Saturdays, during the academic year. In all parts of the training, educators link their teaching to the participants' experiences of teaching practice, i.e. in particular they give them space to reflect, articulate and name these experiences and to seek answers to the questions that these experiences raise in them. The content taught in the training programme responds to these questions arising from the participants' teaching practice. The emphasis is on participants sharing their experiences of teaching practice with each other. |
|
Kompetenční profil absolventa učitelství: Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu dle zvoleného modulu, a to v souladu s kompetencemi požadovanými Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (dále jen KRAU) v rámci takových výukových jednotek, které požaduje školní kurikulum, a bude připraven podílet se na realizaci či úpravách školního kurikula na daném stupni vzdělání, podílet se na pedagogických procesech celé školy a vědomě utvářet profesní sebepojetí, neboť po ukončení studia: • ovládá a správně používá pedagogicko-psychologickou terminologii ve vztahu k učebním procesům, vzdělávání a vzdělanosti; • orientuje se v odpovídajících právních předpisech; • rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb; • připravuje i upravuje školní kurikulární dokumenty (od ŠVP až po vlastní přípravu na danou výukovou jednotku); • provádí didaktickou analýzu učiva dle vybraného modulu (plánuje, realizuje a reflektuje výuku, a to na základě vhodně zvolených výukových metod a organizačních forem či vhodně zvolených učebních úloh a aktivit, které zajišťují naplnění vzdělávacích cílů, viz níže); • formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů; • formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů; • vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení a zároveň odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji; • reflektuje vzdělávací potřeby žáků s využíváním pedagogické diagnostiky odpovídající heterogenitě výukové třídy; • poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky; • vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele; • podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby; • vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu; • vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou; • ovládá takové způsoby hodnocení, které formativně působí na žáka a napomáhají jeho optimálnímu rozvoji a podporují jeho učení; • hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky; • reflektuje tak i svou výuku na základě důkazů o učení účastníků; • vytváří ve vyučování vhodné podmínky, a to pro učení všech žáků, včetně zapojení asistenta pedagoga, pokud je to potřebné; • spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků; • používá příhodné komunikační strategie s rodiči či zákonnými zástupci žáka tak, že dané podporuje žákovo učení a jeho individuální progres; • v neposlední řadě akceptuje vzdělávací politiku státu a na základě kvalifikovaného zvážení podporuje její naplňování ve školské praxi, • používá postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji; • aktivně přistupuje k řešení náročných výchovných situací ve škole, resp. na pracovišti • s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj • a pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu. |
|
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MŠMT-9034/2024-10-95. | |
MŠMT | |
9034/2024-11 | |
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE GEOLOGY | |
Studium je rozloženo do 4 semestrů, lze jej prodloužit na maximálně 6 semestrů. Do této doby musí účastník vykonat všechny dílčí zápočty a zkoušky a závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie. Způsob ukončení Vzdělávací program je zakončen (1) závěrečnou ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí a (2) obhajobou závěrečné písemné práce. Povinnou součástí obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. Toto portfolio si vede účastník po celou dobu studia a obsahuje: a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem (mimo jiné ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství), který vedl praxi, a d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje) e) další relevantní doklady. Závěrečná písemná práce Cílem závěrečné písemné práce je prokázat naplnění profesních kompetencí účastníkem a formulovat učitelskou vizi účastníka či účastnice programu, tj. zformulovat, jakým chce být účastník učitelem či jakou učitelkou a proč; co to přinese žákům a žákyním; jak je tato vize ukotvena v odborné literatuře; jaké kroky k jejímu naplnění už účastník či účastnice vykonal/a; jaké profesní kompetence za tímto účelem rozvinul/a, jakým způsobem, a jaké o tom má důkazy ve svém portfoliu. Závěrečná písemná práce v tomto případě je tedy vysvětlením a syntézou portfolia a prokazuje rozvinutí profesních kompetencí účastníka. Smyslem práce je mj. přispět k vědomému utváření profesního sebepojetí účastníka. Závěrečnou písemnou práci je možné pojmout i jiným způsobem, musí ale vždy vycházet ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a musí mít profesní přínos pro účastníka. Portfolio je tak přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj. Závěrečná ústní zkouška Závěrečná ústní zkouška se koná před nejméně tříčlennou zkušební komisí. V souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky je alespoň 1 člen zkušební komise odborník v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu. |
|
20 | |
Doplňující pedagogické studium geologie je určeno absolventům magisterského a inženýrského studia geologických oborů na VŠ, kteří si chtějí rozšířit vzdělání a získat pedagogicko-psychologickou a oborově didaktickou způsobilost a získat způsobilost pro výuku geologie především na středních školách. Program je otevřen při min. počtu 5 přihlášených studentů. Maximální kapacita je omezena na 20 studentů v ročníku. |
|
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training with subject specialisation (0114) | |
Master's degree | |
Z prostředků účastníka | |
profesní vzdělávání, rozšíření kvalifikace (ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., § 22, odst. 2) učitel 2. stupně ZŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 8, odst. 1, písm. f3.) | |
Course requirements and qualification acquired | |
obhajoba závěrečné práce závěrečná zkouška |
|
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
0 | |
![]() |
|
![]() |
|
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro SŠ učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro ZŠ |
|
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1odst.1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů | |
![]() |
|
![]() |
|
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE GEOLOGY | |
Guarantor and venue | |
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. | |
Geology Section | |
Geology Section | |
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Albertov 6, Praha 2 | |
Dates and duration | |
2025/2026 | |
winter semester | |
01.10.2025 | |
6 | |
340 (total number of hours) | |
+ 2 roky na ZZK z Didaktiky a obhájení záv. práce | |
Friday - Saturday | |
Fees and financing | |
15000 Kč / semestr | |
Částka za první semestr je splatná do data zápisu do kurzu. Splátky za další semestry jsou splatné vždy do prvního dne daného semestru. V případě prodloužení kurzu je poplatek za každý další semestr 8000 Kč. | |
osvobozeno | |
Application | |
Přihlášku je možné podat pouze elektronicky přes SIS | |
Futher Education Centre | |
Bc. Gabriela Lojková | |
gabriela.lojkova@natur.cuni.cz | |
221951067 | |
09.06.2025 | |
15.09.2025 | |
elektronicky od 9.6. do 15.9.2025 | |
bez přijímací zkoušky | |
![]() |
|
Further information | |
https://natur.cuni.cz/uchazeci/celozivotni-vzdelavani |