Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 180)
 
   Login via CAS
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE CHEMISTRY (SPUCCHE)
Basic information
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE CHEMISTRY
Variant code (CID): 11561
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Profession-oriented
Faculty: Faculty of Science
Futher Education Centre [31-643]
combined
Czech
The study is implemented in four interconnected areas, or blocks of pedagogic-psychological subjects (70 hours), branch didactics according to the chosen module (80 hours), controlled and reflected practice (150 hours) and a block of repetitions of specialist subjects (40 hours) according to the branch module chosen by the applicant.
The content of the study covers the full breadth of teaching issues of the didactic module chosen by the applicant in secondary schools and at the second level of elementary schools. CŽV students are graduates of one of the master's or doctoral fields of chemistry, or are currently students of a master's or doctoral field of chemistry.
The study includes pedagogical-psychological subjects – common to all modules, subjects of the didactic module chosen by the applicant, and subjects of the professional basis of the given didactic module realized in the form of lectures, exercises, seminars, field exercises and excursions.
The pedagogic-psychological block is provided by teachers from the Faculty of Pedagogy of the Charles University who commute to the Faculty of Arts of the Charles University (the teaching of this block takes place once every two weeks on Friday afternoons from 3 pm and on Saturdays). The other subjects are taught by pedagogues of the Faculty of Science of the UK (the teaching of this block usually takes place once every two weeks for the entire Friday afternoon from 13:00 to 19:00, or depending on the time availability of the current group of students, it is possible to partially move the teaching to Saturday).
In all parts of the teaching, educators connect their teaching with the participants' experiences from pedagogical practice, i.e. in particular, they give them space to reflect, formulate and name these experiences and to search for answers to the questions that these experiences raise in them. The contents taught in the educational program respond to these questions arising from the pedagogical practice of the participants. Emphasis is placed on the participants sharing their experiences from pedagogical practice with each other.
Kompetenční profil absolventa učitelství:
Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu dle zvoleného modulu, a to v souladu s kompetencemi požadovanými Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (dále jen KRAU) v rámci takových výukových jednotek, které požaduje školní kurikulum, a bude připraven podílet se na realizaci či úpravách školního kurikula na daném stupni vzdělání, podílet se na pedagogických procesech celé školy a vědomě utvářet profesní sebepojetí, neboť po ukončení studia:
• ovládá a správně používá pedagogicko-psychologickou terminologii ve vztahu k učebním procesům, vzdělávání a vzdělanosti;
• orientuje se v odpovídajících právních předpisech;
• rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb;
• připravuje i upravuje školní kurikulární dokumenty (od ŠVP až po vlastní přípravu na danou výukovou jednotku);
• provádí didaktickou analýzu učiva dle vybraného modulu (plánuje, realizuje a reflektuje výuku, a to na základě vhodně zvolených výukových metod a organizačních forem či vhodně zvolených učebních úloh a aktivit, které zajišťují naplnění vzdělávacích cílů, viz níže);
• formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů;
• formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů;
• vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení a zároveň odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji;
• reflektuje vzdělávací potřeby žáků s využíváním pedagogické diagnostiky odpovídající heterogenitě výukové třídy;
• poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky;
• vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele;
• podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby;
• vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu;
• vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou;
• ovládá takové způsoby hodnocení, které formativně působí na žáka a napomáhají jeho optimálnímu rozvoji a podporují jeho učení;
• hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky;
• reflektuje tak i svou výuku na základě důkazů o učení účastníků;
• vytváří ve vyučování vhodné podmínky, a to pro učení všech žáků, včetně zapojení asistenta pedagoga, pokud je to potřebné;
• spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků;
• používá příhodné komunikační strategie s rodiči či zákonnými zástupci žáka tak, že dané podporuje žákovo učení a jeho individuální progres;
• v neposlední řadě akceptuje vzdělávací politiku státu a na základě kvalifikovaného zvážení podporuje její naplňování ve školské praxi,
• používá postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji;
• aktivně přistupuje k řešení náročných výchovných situací ve škole, resp. na pracovišti
• s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj
• a pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MŠMT-9034/2024-10-95.
MŠMT
9034/2024-11
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE CHEMISTRY
Studium je rozloženo do 4 semestrů, lze jej prodloužit na maximálně 6 semestrů. Do této doby musí účastník vykonat všechny dílčí zápočty a zkoušky a závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie.

Způsob ukončení
Vzdělávací program je zakončen (1) závěrečnou ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí a (2) obhajobou závěrečné písemné práce. Povinnou součástí obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. Toto portfolio si vede účastník po celou dobu studia a obsahuje:
a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem (mimo jiné ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství), který vedl praxi, a
d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
e) další relevantní doklady.
Závěrečná písemná práce
Cílem závěrečné písemné práce je prokázat naplnění profesních kompetencí účastníkem a formulovat učitelskou vizi účastníka či účastnice programu, tj. zformulovat, jakým chce být účastník učitelem či jakou učitelkou a proč; co to přinese žákům a žákyním; jak je tato vize ukotvena v odborné literatuře; jaké kroky k jejímu naplnění už účastník či účastnice vykonal/a; jaké profesní kompetence za tímto účelem rozvinul/a, jakým způsobem, a jaké o tom má důkazy ve svém portfoliu. Závěrečná písemná práce v tomto případě je tedy vysvětlením a syntézou portfolia a prokazuje rozvinutí profesních kompetencí účastníka. Smyslem práce je mj. přispět k vědomému utváření profesního sebepojetí účastníka. Závěrečnou písemnou práci je možné pojmout i jiným způsobem, musí ale vždy vycházet ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a musí mít profesní přínos pro účastníka. Portfolio je tak přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj.

Závěrečná ústní zkouška
Závěrečná ústní zkouška se koná před nejméně tříčlennou zkušební komisí. V souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky je alespoň 1 člen zkušební komise odborník v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
20
Podmínkou přijetí do studia je ukončené nebo v současnosti probíhající magisterské nebo inženýrské studium neučitelských chemických oborů. Osvědčení o absolvování studia může být vydáno pouze po předložení diplomu o absolvování magisterského nebo inženýrského studia chemických oborů na VŠ.
Kurz je otevřen při min. počtu 5 studentů.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training with subject specialisation (0114)
Master's degree
Z prostředků účastníka
profesní vzdělávání, získání kvalifikace učitel SŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 9, odst. 1, písm. c2.) a d2.), nebo odst. 2, písm. d2.), nebo odst. 3, písm. a2.), b2.), a c2.), nebo odst. 5, písm. b2.), nebo odst. 7, písm. a2.) a b)
Course requirements and qualification acquired
obhajoba závěrečné práce
závěrečná zkouška
Certification: Osvědčení o absolvování programu
0
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro SŠ
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro ZŠ
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1odst.1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Study of Pedagogy for Secondary School Teachers and Secondary School Teachers (combined form) MODULE CHEMISTRY
Guarantor and venue
RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Department of Chemistry Education
Department of Chemistry Education
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Albertov 6, Praha 2
Dates and duration
2024/2025
summer semester
01.10.2023
6
340 (total number of hours)
+ 2 roky na ZZK z Didaktiky a obhájení záv. práce
Friday - Saturday
Fees and financing
11000 Kč / semestr
Částka za první semestr je splatná do data zápisu do kurzu. Splátky za další semestry jsou splatné vždy do prvního dne daného semestru. V případě prodloužení kurzu je poplatek za každý další semestr 11000 Kč.
osvobozeno
Application
Přihlášku je možné podat pouze elektronicky přes SIS
Futher Education Centre
Bc. Gabriela Lojková
gabriela.lojkova@natur.cuni.cz
221951067
01.06.2024
20.09.2024
elektronicky od 1.6. do 20.9.2024
bez přijímací zkoušky
Further information
https://natur.cuni.cz/uchazeci/celozivotni-vzdelavani
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html