Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 179)
 
   Login via CAS
Metoda zvyšování morálních kompetencí (11329)
Basic information
Metoda zvyšování morálních kompetencí
Variant code (CID): 11329
admission procedure in progress
Foundation programme
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Humanities
Department of Philosophy [24-KF]
Foundation programme
full-time
Czech
Kurz je zaměřen na zvyšování morálních kompetencí účastníků prostřednictvím diskusí o morálních dilematech, a to v kontextu ověřené a certifikované metody, která je dlouhodobě a úspěšně aplikována v mezinárodním měřítku. Účastníci kurzu budou systematicky vedeni k rozvoji schopností komplexně porozumět, analyzovat a efektivně řešit morální dilemata. Moderované diskuse podporují morální uvažování, formulování morálních úsudků a přispívají k reflexi a komunikaci morálních postojů. Důraz bude kladen na rozvoj schopností rozvažovat a rozhodovat v dilematických situacích, na posilování argumentačních dovedností, naslouchání názorům druhých a respektování odlišných pohledů, stejně jako na prohlubování schopnosti rozlišovat kvalitu různých názorů pro a proti. Kurz svým zaměřením na zvyšování morálních kompetencí rozvíjí dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a rozhodování v složitých sociálních a kulturně diverzifikovaných situacích charakteristických pro současný komplexní svět.
Metoda zvyšování morálních kompetencí
1. Úvod do kurzu a základní pojmy morální kompetence – 1 hodina
• Definice morální kompetence
• Vývoj konceptu morální kompetence (Kohlberg, Piaget a Lind)
• Představení metody diskuse o morálních dilematech a její význam pro rozvoj morální kompetence

2. Testování morální kompetence – 1 hodina
• Vysvětlení a význam Testu morální kompetence (Moral Competence Test – MCT)
• Měření morální kompetence před absolvováním kurzu prostřednictvím MCT
• Posouzení výsledku testů (C-skóre) a jeho interpretace

3. Struktura lekce s diskusí o morálních dilematech – 5 x 2 hodiny
Jednotlivé fáze lekce zahrnují:
• Představení morálního dilematu
• Reflexe a diskuse
• První rozhodnutí účastníků a rozdělení do skupin
• Vysvětlení zásad efektivní diskuse a argumentace
• Skupinová diskuse a hodnocení argumentů
• Reflexe a sebereflexe v rámci diskusí
• Druhé rozhodnutí a zpětná vazba
• Možnost následné konzultace (5 x 1 hodina)

4. Závěrečná diskuse po ukončení kurzu a zpětná vazba – 1 hodina
• Diskuse nad praktickými zkušenostmi z kurzu
• Reflexe účastníků: Změna přístupu k etickým dilematům

5. Závěrečné testování morální kompetence – 1 hodina
• Opětovná aplikace Testu morální kompetence (MCT)
• Srovnání výsledků před a po kurzu, vyhodnocení zlepšení C-skóre
22
Kurz nestanovuje žádné podmínky přijetí.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Philosophy and ethics (0223)
Course requirements and qualification acquired
other
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Nejsou stanoveny
Guarantor and venue
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
Department of Philosophy
Internal Relations Department
JUDr. Adam Doležal, LL.M., Ph.D.
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Dates and duration
2024/2025
summer semester
1
19 (total number of hours)
Fees and financing
15000 Kč / semestr
Application
Pátkova 2137/5, 182 00 Praha 8
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
Anetta.Jedlickova@fhs.cuni.cz
00
07.01.2025
16.03.2025
Further information
https://fhs.cuni.cz/FHS-3553.html
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html