Solving numerical physics problems at primary and secondary schools (11275)
Basic information | |
Solving numerical physics problems at primary and secondary schools | |
Variant code (CID): | 11275 |
admission procedure in progress | |
![]() |
|
Orientation: | Lifelong learning programme - Interest-oriented |
Faculty: | Faculty of Mathematics and Physics |
Department of Physics Education [32-KDF] | |
combined | |
Czech | |
Kurz je určený zejména neaprobovaným a začínajícím učitelům a učitelům, kteří hledají nové možnosti, jak početní (kvantitativní) úlohy zařadit do výuky a jak u žáků rozvíjet dovednosti potřebné k jejich řešení. Distanční část se zaměří na výklad teorie a diskuzi účastníků, v rámci prezenční části si budou moci účastníci vyzkoušet konkrétní výukové postupy a žákovské aktivity. | |
MŠMT-8998/2023-3 ze dne 24.4.2023 | |
Solving numerical physics problems at primary and secondary schools | |
Obsah kurzu Online bloky: Seznámení se se základní teorií řešení fyzikálních úloh (vymezení pojmu početní/kvantitativní úloha, důvody pro jejich zařazování do výuky na SŠ a ZŠ, základní fáze řešení fyzikální úlohy, rozdíl v přístupu „začátečníka“/žáka a „mistra“/učitele, …) formou přednášky a diskuze vybraných témat se sebereflektujícími prvky. Různá členění jednotlivých fází řešení fyzikální úlohy uváděná v literatuře, důležitost přípravných fází i reflektujících fází navazujících na vlastní úspěšný výpočet. Rozdělení strategií řešení úloh na limitující a rozvíjející. Aktivity podporující využívání rozvíjejících strategií u žáků. Aktivity rozvíjející u žáků správné postupy v úvodních fázích řešení početní úlohy (pozorné čtení, ověřování podmínek platnosti zákonů, klasifikace vzorců, zápis úlohy) – jejich diskuze i praktický nácvik. Méně obvyklé metody řešení či znázornění výpočtových úloh (např. grafické metody, úvahové řešení, „bar charts“ pro úlohy s přeměnami energie, …). Jiné typy úloh (úvahové, konceptuální, dokazovací, čistě grafické, …). Vždy ilustrováno na konkrétních úlohách s prostorem pro vlastní řešení. Prezenční blok: Vlastní řešení úlohy – rozbor řešení, analyticko-syntetická a synteticko-analytická metoda, rozdělení řešení úlohy na kroky (rozděl a panuj), formulace vhodných nápověd. Aktivity navazující na ukončený úspěšný výpočet (odhad reálnosti výsledku, rozměrová zkouška, speciální a limitní případy, zobecnění řešení, změny v řešení při změně podmínek řešení). Aktivity zaměřující se na řešení úloh jako celek. Využití metody komentovaného řešení úlohy učitelem včetně praktického nácviku. Výhody zařazení této aktivity do výuky. Aktivita zaměřená na tvorbu vlastní strategie řešení výpočtových úloh žáky. |
|
20 | |
neaprobovaní a začínající učitelé | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training with subject specialisation (0114) | |
Course requirements and qualification acquired | |
nejsou stanoveny | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
nejsou žádné | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Guarantor and venue | |
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. | |
Department of Physics Education | |
Department of Physics Education | |
on line a na MFF UK, V Holešovičkách 2, Praha 8 | |
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
|
Dates and duration | |
2024/2025 | |
winter semester, November | |
12.11.2024 | |
Short-time | |
14 (total number of hours) | |
29.11.2024 | |
Fees and financing | |
2500 Kč / course | |
Application | |
MFF UK, V Holešovičkách 2, Praha 8 | |
Department of Physics Education | |
Helena Šulcová | |
helena.sulcova@matfyz.cuni.cz | |
951552407 | |
02.09.2024 | |
11.11.2024 | |
![]() |