Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 180)
 
   Login via CAS
Solving numerical physics problems at primary and secondary schools (11275)
Basic information
Solving numerical physics problems at primary and secondary schools
Variant code (CID): 11275
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Department of Physics Education [32-KDF]
combined
Czech
Kurz je určený zejména neaprobovaným a začínajícím učitelům a učitelům, kteří hledají nové možnosti, jak početní (kvantitativní) úlohy zařadit do výuky a jak u žáků rozvíjet dovednosti potřebné k jejich řešení. Distanční část se zaměří na výklad teorie a diskuzi účastníků, v rámci prezenční části si budou moci účastníci vyzkoušet konkrétní výukové postupy a žákovské aktivity.
MŠMT-8998/2023-3 ze dne 24.4.2023
Solving numerical physics problems at primary and secondary schools
Obsah kurzu

Online bloky:
Seznámení se se základní teorií řešení fyzikálních úloh (vymezení pojmu početní/kvantitativní úloha, důvody pro jejich zařazování do výuky na SŠ a ZŠ, základní fáze řešení fyzikální úlohy, rozdíl v přístupu „začátečníka“/žáka a „mistra“/učitele, …) formou přednášky a diskuze vybraných témat se sebereflektujícími prvky.
Různá členění jednotlivých fází řešení fyzikální úlohy uváděná v literatuře, důležitost přípravných fází i reflektujících fází navazujících na vlastní úspěšný výpočet. Rozdělení strategií řešení úloh na limitující a rozvíjející. Aktivity podporující využívání rozvíjejících strategií u žáků.
Aktivity rozvíjející u žáků správné postupy v úvodních fázích řešení početní úlohy (pozorné čtení, ověřování podmínek platnosti zákonů, klasifikace vzorců, zápis úlohy) – jejich diskuze i praktický nácvik.
Méně obvyklé metody řešení či znázornění výpočtových úloh (např. grafické metody, úvahové řešení, „bar charts“ pro úlohy s přeměnami energie, …). Jiné typy úloh (úvahové, konceptuální, dokazovací, čistě grafické, …). Vždy ilustrováno na konkrétních úlohách s prostorem pro vlastní řešení.
Prezenční blok:
Vlastní řešení úlohy – rozbor řešení, analyticko-syntetická a synteticko-analytická metoda, rozdělení řešení úlohy na kroky (rozděl a panuj), formulace vhodných nápověd. Aktivity navazující na ukončený úspěšný výpočet (odhad reálnosti výsledku, rozměrová zkouška, speciální a limitní případy, zobecnění řešení, změny v řešení při změně podmínek řešení).
Aktivity zaměřující se na řešení úloh jako celek. Využití metody komentovaného řešení úlohy učitelem včetně praktického nácviku. Výhody zařazení této aktivity do výuky. Aktivita zaměřená na tvorbu vlastní strategie řešení výpočtových úloh žáky.

20
neaprobovaní a začínající učitelé

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training with subject specialisation (0114)
Course requirements and qualification acquired
nejsou stanoveny
Certification: Osvědčení o absolvování programu
nejsou žádné
Guarantor and venue
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Department of Physics Education
Department of Physics Education
on line a na MFF UK, V Holešovičkách 2, Praha 8
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
RNDr. Marie Snětinová, Ph.D.
Dates and duration
2024/2025
winter semester, November
12.11.2024
Short-time
14 (total number of hours)
29.11.2024
Fees and financing
2500 Kč / course
Application
MFF UK, V Holešovičkách 2, Praha 8
Department of Physics Education
Helena Šulcová
helena.sulcova@matfyz.cuni.cz
951552407
02.09.2024
11.11.2024
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html