Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Thesis title in Czech: Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Thesis title in English: Evaluation of geographical textbooks in terms of environmental ethics
Key words: ekologická etika, hodnocení učebnic, geografické vzdělávání
English key words: environmental ethics, textbooks evaluation, geographical education
Academic year of topic announcement: 2008/2009
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 12.11.2009
Date of assignment: 12.11.2009
Date of electronic submission:21.05.2010
Date of proceeded defence: 18.06.2010
Opponents: RNDr. Silvie Rita Kučerová, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Snad většině lidí je jasné, že přírodu je třeba chránit. Důvody této potřeby se však u jednotlivců liší. Právě důvody, proč přírodu chránit, a vůbec postojem k přírodě jako takové, se zabývá ekologická etika, v níž se projevilo několik názorových směrů, z nichž bude věnována pozornost těmto pěti - teocentrismu, antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a evoluční etice.
Cílem této práce je zhodnotit míru zastoupení zmíněných ekoetických směrů v českých učebnicích zeměpisu. Vzhledem k tomu, že nabídka zeměpisných učebnic je poměrně široká, jsou hodnoceny pouze učebnice určené pro různé typy středních škol těchto nakladatelství ? NČGS, SPN, Fortuna a Fragment.
Preliminary scope of work in English
It is clear that the nature needs to be protected. But reasons for this need varies with individuals. Environmental ethics deals with reasons why the nature should be protected and with attitude to the nature itself. In enviromental ethics there are several lines of thought. Here will be paid attention to theese five - theocentrism, athropocentrism, biocentrism, ecocentrism and lifeboat ethics.
The aim of this study is to assess the level of representation of lines of though metioned above in Czech geographical textbooks. Considering that there are many of geographical textbooks, only textbooks designated for different types of high schools of publishers NČGS, SPN, Fortuna and Fragment are evaluated.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html