Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Thesis title in Czech: | Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky |
---|---|
Thesis title in English: | Evaluation of geographical textbooks in terms of environmental ethics |
Key words: | ekologická etika, hodnocení učebnic, geografické vzdělávání |
English key words: | environmental ethics, textbooks evaluation, geographical education |
Academic year of topic announcement: | 2008/2009 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 12.11.2009 |
Date of assignment: | 12.11.2009 |
Date of electronic submission: | 21.05.2010 |
Date of proceeded defence: | 18.06.2010 |
Opponents: | RNDr. Silvie Rita Kučerová, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Snad většině lidí je jasné, že přírodu je třeba chránit. Důvody této potřeby se však u jednotlivců liší. Právě důvody, proč přírodu chránit, a vůbec postojem k přírodě jako takové, se zabývá ekologická etika, v níž se projevilo několik názorových směrů, z nichž bude věnována pozornost těmto pěti - teocentrismu, antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a evoluční etice. Cílem této práce je zhodnotit míru zastoupení zmíněných ekoetických směrů v českých učebnicích zeměpisu. Vzhledem k tomu, že nabídka zeměpisných učebnic je poměrně široká, jsou hodnoceny pouze učebnice určené pro různé typy středních škol těchto nakladatelství ? NČGS, SPN, Fortuna a Fragment. |
Preliminary scope of work in English |
It is clear that the nature needs to be protected. But reasons for this need varies with individuals. Environmental ethics deals with reasons why the nature should be protected and with attitude to the nature itself. In enviromental ethics there are several lines of thought. Here will be paid attention to theese five - theocentrism, athropocentrism, biocentrism, ecocentrism and lifeboat ethics. The aim of this study is to assess the level of representation of lines of though metioned above in Czech geographical textbooks. Considering that there are many of geographical textbooks, only textbooks designated for different types of high schools of publishers NČGS, SPN, Fortuna and Fragment are evaluated. |