Analýza a aplikace moderních didaktických metod ve výuce chemie: Inovativní přístupy pro zlepšení efektivity výuky a motivace studentů
Thesis title in Czech: | Analýza a aplikace moderních didaktických metod ve výuce chemie: Inovativní přístupy pro zlepšení efektivity výuky a motivace studentů |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis and application of modern didactic methods in chemistry education: Innovative approaches to improve teaching effectiveness and student motivation |
Key words: | Výuka chemie, didaktika chemie, efektivita výuky, motivace |
English key words: | chemistry education, didactics of chemistry, teaching effectiveness, motivation |
Academic year of topic announcement: | 2025/2026 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Chemistry Education (31-280) |
Supervisor: | doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D. |
Author: |
Guidelines |
Doktorský seminář I Doktorský seminář II Doktorský seminář III Doktorský seminář IV Výzkumné metody v didaktice chemie Moderní prostředky vizualizace molekul - poznáváme strukturu látek Pedagogické a didaktické aspekty realizace mimoškolních a neformálních aktivit v přírodovědném vzdělávání |
References |
Moderní vyučování ; Moderní vyučování / Geoffrey Petty ; [z angličtiny přeložil Štěpán Kovařík] · Petty, Geoffrey (autor) · 1. vyd. · Praha : Portál, 1996 · 380 s. Čapek, Robert, 1967- (Autor) · Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnotících metod / Robert Čapek · Vydání 1. · Praha : Grada Publishing, 2015 · 604 stran Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing. Maňák, J. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Paido Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Grada Publishing. Ochrana, F. (2019). Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Charles University in Prague, Karolinum Press. Hendl, J. (2006). Kvalitativní výzkum v pedagogice. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. |
Preliminary scope of work |
Tato dizertační práce se zaměřuje na analýzu a aplikaci moderních didaktických metod ve výuce chemie, s cílem zlepšit efektivitu výuky, motivaci studentů a porozumění náročným chemickým konceptům. Výzkum se soustředí na integraci inovativních přístupů, jako jsou mj. aktivní učení, projektová výuka, využívání digitálních technologií a spolupráce mezi studenty. Práce si klade za cíl identifikovat metody, které mohou přispět k zefektivnění výuky chemie na základních a středních školách, a to nejen z hlediska teoretických znalostí, ale i praktických dovedností. Cílem této dizertační práce je prokázat, jak moderní didaktické metody mohou pozitivně ovlivnit výuku chemie, jak zlepšit schopnosti studentů v oblasti analytického a kritického myšlení, řešení problémů a aplikace teoretických znalostí v praxi. Práce se zaměřuje na návrh efektivních a inovativních výukových strategií, které vedou k hlubšímu pochopení chemie a k pozitivnímu přístupu studentů k tomuto předmětu. |
Preliminary scope of work in English |
This dissertation focuses on analyzing and applying modern didactic methods in teaching chemistry to improve teaching effectiveness, student motivation, and understanding of challenging chemical concepts. The research focuses on integrating innovative approaches such as active learning, project-based learning, the use of digital technologies, and student collaboration, among others. The thesis aims to identify methods that can contribute to making chemistry teaching in primary and secondary schools more effective in terms of theoretical knowledge and practical skills. This dissertation aims to demonstrate how modern didactic methods can positively influence the teaching of chemistry and improve students' analytical and critical thinking skills, problem-solving abilities, and application of theoretical knowledge in practice. The thesis focuses on designing effective and innovative teaching strategies that lead to a deeper understanding of chemistry and students' positive attitudes toward the subject. |