Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pojmová analýza tématu kartografie v učebnicích zeměpisu
Thesis title in Czech: Pojmová analýza tématu kartografie v učebnicích zeměpisu
Thesis title in English: Analysis of terms related to cartography in geography textbooks
Key words: pojem, pojmová analýza, frekvenční analýza, pojmová mapa, kartografie, učebnice, zeměpis
English key words: concept, terminology analysis, frequency analysis, conceptual map, cartography, textbook, geography
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Author:
References
DRBALOVÁ, K. R. (2022): The expression analysis of the human reproduction topic in biology schoolbooks. e-Pedagogium, 22, 1, 34–46.
KAUSER, N., SHAH, J. H. (2019): An Analysis of Biological Terminology used in Textbook of Biology. Journal of Science Education, 1, 1.
KNECHT, P. (2008): Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace, 18, 2, 22–36.
KNECHT, P. (2007): Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu. In: Hodnocení učebnic. Paido, Brno, 121–134.
TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D., RYČLOVÁ, K. (2022): Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome | EJG. European Journal of Geography, Volume 13, No 4.
Preliminary scope of work
Cílem bakalářké práce je identifikovat a analyzovat pojmy vztahující se k tématu kartografie v učebnicích zeměpisu. Hodnocena bude jak šíře, jednotnost a ucelenost pojmového aparátu u jednotlivých učebnic, tak i vhodnost a přiměřenost vyskytujících se pojmů z hlediska vyžadovaných kartografických znalostí a dovedností u žáků ve výuce zeměpisu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html