Pojmová analýza tématu kartografie v učebnicích zeměpisu
Thesis title in Czech: | Pojmová analýza tématu kartografie v učebnicích zeměpisu |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis of terms related to cartography in geography textbooks |
Key words: | pojem, pojmová analýza, frekvenční analýza, pojmová mapa, kartografie, učebnice, zeměpis |
English key words: | concept, terminology analysis, frequency analysis, conceptual map, cartography, textbook, geography |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Author: |
References |
DRBALOVÁ, K. R. (2022): The expression analysis of the human reproduction topic in biology schoolbooks. e-Pedagogium, 22, 1, 34–46. KAUSER, N., SHAH, J. H. (2019): An Analysis of Biological Terminology used in Textbook of Biology. Journal of Science Education, 1, 1. KNECHT, P. (2008): Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace, 18, 2, 22–36. KNECHT, P. (2007): Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu. In: Hodnocení učebnic. Paido, Brno, 121–134. TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D., RYČLOVÁ, K. (2022): Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome | EJG. European Journal of Geography, Volume 13, No 4. |
Preliminary scope of work |
Cílem bakalářké práce je identifikovat a analyzovat pojmy vztahující se k tématu kartografie v učebnicích zeměpisu. Hodnocena bude jak šíře, jednotnost a ucelenost pojmového aparátu u jednotlivých učebnic, tak i vhodnost a přiměřenost vyskytujících se pojmů z hlediska vyžadovaných kartografických znalostí a dovedností u žáků ve výuce zeměpisu. |