Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv učebnic na žákovské miskoncepce v kartografii
Thesis title in Czech: Vliv učebnic na žákovské miskoncepce v kartografii
Thesis title in English: The influence of textbooks on pupils' misconceptions in cartography
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Author:
References
Příklady odborných článků věnujících se potenciální roli učebnic v upevňování a tvorbě miskoncepcí:
KAJANDER, A., LOVRIC, M. (2009): Mathematics textbooks and their potential role in supporting misconceptions. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 2, 40, 173–181.
KING, C. J. H. (2010): An Analysis of Misconceptions in Science Textbooks: Earth science in England and Wales. International Journal of Science Education, 5, 32, 565–601.
KOSE, E. O., PEKEL, O., HASENEKOGLU, I. (2009): Misconceptions and Alternative Concepts in Biology Textbooks: Photosynthesis and Respiration. Journal of Science Education, 2, 10, 91–93.
TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D. (2022): The Influence of Textbook Visual Quality of Geographical Phenomena on Children’s Conceptions. Journal of Geography, 121, 3, 100–114.
Preliminary scope of work
Cílem bakalářské práce je identifikovat, zda české základoškolské učebnice zeměpisu mohou u žáků formovat, resp. upevňovat mylná porozumění vyučovaným kartografickým konceptům (např. mapa, měřítko, kartografické zobrazení, vrstevnice), nebo naopak mohou vést k jejich nalezení a odstranění. Pro naplnění stanoveného cíle budou analyzovány texty a vizuálie v kapitolách o kartografii v základoškolských učebnicích se schvalovací doložkou MŠMT.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html