Vliv učebnic na žákovské miskoncepce v kartografii
Thesis title in Czech: | Vliv učebnic na žákovské miskoncepce v kartografii |
---|---|
Thesis title in English: | The influence of textbooks on pupils' misconceptions in cartography |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Author: |
References |
Příklady odborných článků věnujících se potenciální roli učebnic v upevňování a tvorbě miskoncepcí: KAJANDER, A., LOVRIC, M. (2009): Mathematics textbooks and their potential role in supporting misconceptions. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 2, 40, 173–181. KING, C. J. H. (2010): An Analysis of Misconceptions in Science Textbooks: Earth science in England and Wales. International Journal of Science Education, 5, 32, 565–601. KOSE, E. O., PEKEL, O., HASENEKOGLU, I. (2009): Misconceptions and Alternative Concepts in Biology Textbooks: Photosynthesis and Respiration. Journal of Science Education, 2, 10, 91–93. TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D. (2022): The Influence of Textbook Visual Quality of Geographical Phenomena on Children’s Conceptions. Journal of Geography, 121, 3, 100–114. |
Preliminary scope of work |
Cílem bakalářské práce je identifikovat, zda české základoškolské učebnice zeměpisu mohou u žáků formovat, resp. upevňovat mylná porozumění vyučovaným kartografickým konceptům (např. mapa, měřítko, kartografické zobrazení, vrstevnice), nebo naopak mohou vést k jejich nalezení a odstranění. Pro naplnění stanoveného cíle budou analyzovány texty a vizuálie v kapitolách o kartografii v základoškolských učebnicích se schvalovací doložkou MŠMT. |