Demonstrace jako prostředek názornosti v chemickém vzdělávání
Thesis title in Czech: | Demonstrace jako prostředek názornosti v chemickém vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Demonstrations as an illustrative tool in chemistry education |
Key words: | demonstrace, žákovská demonstrace, přednášková demonstrace, modely, makroskopická analogie, názornost, nanosvět, výukové materiály, PowerPointová prezentace, pracovní listy, mezipředmětové úlohy |
English key words: | demonstration, students´ demonstration, lecture demonstration, models, macroscopic analogy, illustrative approach, nanoworld, educational materials, PowerPoint presentation, worksheets, interdisciplinary tasks |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Chemistry Education (31-280) |
Supervisor: | doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.11.2010 |
Date of assignment: | 11.11.2010 |
Date and time of defence: | 18.09.2014 10:30 |
Date of electronic submission: | 01.07.2014 |
Date of proceeded defence: | 18.09.2014 |
Opponents: | doc. RNDr. Marta Klečková, CSc. |
doc. RNDr. Daniel Nižňanský, Dr. | |
Advisors: | RNDr. Antonín Fejfar, CSc. |
Preliminary scope of work |
Důležitým prvkem ve výuce chemie je experiment. Často se ale dostáváme k prezentaci jevů, které lze pouze s pomocí chemického experimentu demonstrovat jen obtížně. Pak lze využít moderní techniky a různých animací, videí a obecně multimediálních materiálů. I tyto cesty ale mohou mít svá omezení, protože někdy není potřebná technika dostupná, přílišné využívání techniky také může vést ke ztrátě zájmu u žáků. Alternativním přístupem tak může být využití různých demonstrací bezpoužití multimediální techniky, jako jsou např. modely apod. V tomto ohledu se práce bude zabývat vyhledáváním, koncepcí a vývojem různých demonstrací a metodiky k těmto demonstracím, které lze využít ve výuce na SŠ bez použití multimediální techniky. Dále se práce bude zabývat testováním vytvořených demonstrací přímo ve výuce na SŠ.
Předběžný plán práce: 1. rok: podrobná rešerše literatury a internetu včetně cizojazyčných stránek; hledání vzorových demonstrací, jejich ověřování, modifikace; 2. rok: vytipování problematických témat vhodných pro hledání a tvorbu nových demonstrací; koncepce a tvorba nových demonstrací; 3. rok: ověřování a testování vytvořených materiálů (list k demonstraci + metodika), mj. přímo ve výuce na SŠ |