Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole
Thesis title in Czech:
Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole
Thesis title in English:
Microcomputer-Based Laboratory in Secondary School Chemistry Education
Key words:
školní experimentální systém, počítačem podporovaný experiment, střední škola, výuka chemie, akční výzkum, dotazník, případová studie
English key words:
school experimental system, probeware, microcomputer-based laboratory, secondary school, chemistry education, action research, questionnaire, case study
Práce je zaměřena na testování a možnosti aplikace multifunkčních přístrojů, konkrétně dataloggerů, ve výuce chemie na SŠ. I přes svou cenu disponují tyto přístroje, vzhledem k možnosti měřit celou řadu fyzikálně-chemických veličin, vysokým poměrem výkon/cena. Proto je jejich implementace do výuky vysoce žádoucí. Využití těchto přístrojů však není ve výuce na SŠ běžné a v ČR neexistuje příliš mnoho literatury, která by se daným problémem zabývala. Tím neexistuje příliš mnoho vodítek a ani souvisejích materiálů pro SŠ učitele, které by jim ve využití těchto přístrojů ve výuce pomohly. Práce se z tohoto důvodu zabývá porovnáním několika zmíněných přístrojů koncipovaných pro výuku na SŠ, koncepcí nových či adaptací již stávajících úloh využívajích tyto přístroje a zpracováním souvisejích výukových materiálů (výukové texty, pracovní listy, prezentace, testy, ...), a také testováním možností využití těchto přístrojů ve výuce na SŠ v ČR.
Preliminary scope of work in English
The Ph.D. thesis deals with testing and possibilities of employment of multifunctional devices (dataloggers) in chemistry education at high schools in the Czech Republic. Despite their price, the devices are able to measure a variety of physical and chemical properties and they dispose of low price/performance ratio. Hence, the employement of the devices in the chemistry education is desirable. On the other hand, the employement of the devices is not usual at high schools in the Czech Republic and there is not sufficient amount of references, educational and other corresponding materials which can support the employment of the devices in high school education. Hence, the Ph.D. thesis is focused on comparison of some dataloggers available at the Czech market, development and adapation of new and/or existing experiments using the dataloggers, preparation and treatment of educational materials (educational texts, worksheets, tests etc.) and testing of possibilities of employment of these devices in high school education at high schools in the Czech Republic.