Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Chemické výpočty – návrh implementace tématu do výuky na SŠ s využitím nových didaktických přístupů
Thesis title in Czech: Chemické výpočty – návrh implementace tématu do výuky na SŠ s využitím nových didaktických přístupů
Thesis title in English: Chemical calculations - proposal of implementation of the theme into secondary school chemistry education with employment of new didactic approaches
Key words: chemické výpočty, vzdělávání v chemii, experiment
English key words: chemical calculations, chemistry education, experiment
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Chemistry Education (31-280)
Supervisor: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 06.10.2014
Date of assignment: 06.10.2014
Preliminary scope of work
Přístup k informacím a informačním zdrojům je v současné době, v porovnání s i nedávnou minulostí, nesrovnatelný. S rozvojem vědy a techniky roste množství poznatků, ale dovedností, které by měli žáci rozvíjet a zvládat. Vedle toho ale stále stojí některé dovednosti, bez nichž se žádný člověk neobejde a na něž by se při výuce nemělo zapomínat, ba právě naopak, měla by se jim věnovat velká pozornost tak, aby v množství nových poznatků a možností tyto dovednosti nezanikly. Mezi tyto dovednosti nepochybně patří schopnost realizace základních výpočtů, což nepochybně patří mezi základní pilíře všeobecné i přírodovědné gramotnosti. Bohužel, i přes svůj význam, schopnosti žáků v této oblasti upadají a chemické výpočty se tak stávají jedním z hlavních „strašáků“ chemie. Podobně jako přírodní vědy jako takové žáci chemické výpočty považují mnohdy za komplikované a málo praktické. Příčin uvedeného neutěšeného stavu může být celá řada, nedostatečnými matematickými znalostmi žáků počínaje a malou schopností elementární logické úvah konče. V tomto ohledu, cílem navrhované dizertační práce je tyto příčiny z větší části identifikovat, ať už vlastním šetřením či rešerší literatury. Během rešerše literatury budou dále nalezeny různé přístupy k výuce tématu Chemických výpočtů (frontální výuka, problémové úlohy, vazba na praxi, využití experimentů, ...), některé z těchto přístupů budou posléze ověřeny v praxi a evaluována jejich účinnost. Na základě nalezených zjištění a zkušeností budou navrženy další přístupy vedoucí k potenciálně efektivnějšímu způsobu výuky daného tématu a zpracován výukový a metodický materiál reflektující navržený nový přístup. Vytvořený materiál tak bude, kromě jiného, obsahovat vzorová řešení, návrh implementace do výuky i metodiku přípravy a výuky. Kromě „běžně“ implementovaných prvků bude snahou implementovat prvky i nových didaktických přístupů, např. prvků Badatelsky orientované výuky (BOV), která se jeví jako vhodná forma, neboť „nutí“ žáka k plánování, kritickému (a často i abstraktnímu) myšlení, vyhodnocení a zpětné vazbě, tedy ke stejným činnostem, jichž je třeba k realizaci výpočtů (či výpočet může být její součástí). Dalším cílem práce pak bude vytvoření databáze či banky příkladů, kde by si každý zájemce vybral vhodné typy příkladů pro daný obor chemie, který ho zajímá, kterému nerozumí, či který chce vyučovat.
Preliminary scope of work in English
The thesis will be elaborated in the Czech language.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html